Tuesday, December 16, 2008

prestasi ilhan






@kakros02

kinder garden Ilhan...mmg xde sistem no masa peksa....
rasa mcm x besh plak...sbb kita dh terbiasa mengukur prestasi
kat sekolah berdasarkan 'dpt no bape masa peksa' kan?...
tp...aku kena terima hakikat....TADIKA MUTIARA BISTARI
tempat ilhan bersekolah....TIADA NO SELEPAS PEPERIKSAAN...
suka x suka..kena terima....x suka klu next year bila dia 6 taun...
hantar sekolah lain...gitew le kaedahnya kot jawapan klu
aku ni headmaster dia.....


@mail01

kat bwh ni...aku nak buat fakta ttg alam persekolahan tadikan ilhan...
ni berdasarkan observation aku sepanjang thn ini....

@fizi01

kelemahan ilhan:
1) Dia ni x boleh terima kegagalan....(aku rasa dia ikut peel aku kot..)
cth senario nya.....bila buat homework...n aku tegur dia salah...
dia marah.....emo giler2....dia kata dia betoi.....dia kata cikgu dia ckp mcm tu...
klu aku push lagik..dia akan menangis.......cengeng giler....

2) Dia cepat give up....sbb dia xsuka terima kegagalan.....dia akan cepat putus asa...
bila dia eja salah.....suh eja lagik...dia akan cari alasan....dia dh start rasa putus asa....

3) Dia lemah membaca....serius.....dia boleh baca ABC sampai Z....tp kkdg dia akan blurr bila tiba2 aku tanya..."ni hurup apa"....ke'blur'an dia menyebabakan dia gagal membaca...sbb kdg kala dia lupa hurup....sbb dia amalkan menghafal...bkn memahami dan mengenali huruf...


kekuatan Ilhan
1) SERIUS....dia amat amat amat minat dan BIJAK serta CELIK HURUF....
aku kagum bercampur pelik....sbb aku tau sgt....aku ni alergik gan huruf....
aku benci MATH...hehehe.....tp ilhan amat minat..dia amat cekap mengira.....
ni pujian ikhlas teacher dia....n aku sendiri perasan bila tgok dia buat homework math...

2) klu dia give up.....cepat2 puji dia...cepat2 guna psikologi....lontaran vokal kena slow...
secara oto dia akan lembut balik...cepat nk tune balik dia ni.....dr dh nk kecewa dan putus harap...dia akan bangkit balik bila kita pujuk rayu...kira lembut ati la...

3) Dia ni masuk kategori GIGIH tau....dia sanggup tido kui 11 semata2 nk siapkan homework....kkdg aku letih+ngantuk nk tgu dia....aku rasa mcm nk 'tulun buat' ke homework dia tuh...kui3....tp rasa bdosa lak..lagi plak..budak2 ni JUJUR..kang esok dia citer kat teacher dia yg aku yg buatkan homework dia..kat mana aku nk sorok muka cute aku tiap2 pagi bila hanto dia g sekolah...ngeh2..kemalu2an d sitew


kesimpulan prestasi dia compare gan exam pertama dulu...mmmm....dr segi % pereksa mmg meningkat.....2 subjek dia score 100% (math & BM)....tp ada jugak menurunan gred...terutamanya dr segi Reading skill dia tuh.......aku harap dia boleh cover dgn baik next year bila dia masuk 6 tahun......






OH HATI--> dia x suka buat homework gn aku sbb aku garang mcm singa....C..aku dh kata...aku xleh jd cikgu.....asyik nk pukul budak jerk...
Aku Tak Suka Menipu..Semua Aku Tulis Kisah Benar Saja

4 comments:

rynas said...

aku agak tangan hang mesti cepat jer nak mencubitkan kalau dia tak dapat buat hhehehe. alah kecik lagi baru 5 thn..sok2 7 thn pandai ler

INTAN said...

ct--> bkn takat cubit...aku malas nk citer nti korang tuduh aku dera ank..wkakaka...

@LiYaNNuaR ツ said...

wahhh... sgt mbanggakan ok... perlu polishhhh lagi tuhhh... hua hua hua...

yg C itewww... harusss dipantauuu... jgn nanti jadik D pulakkk...

INTAN said...

liya--> pemantauan sdg d lakukan...tp malangnya aku ni garang sgt..huhu...kena ambik kursus jd cikgu dulu...