Sunday, December 21, 2008

Penal Penilai

:pucca23:

beberapa minggu lepas...aku ingat lagi liya sibuk dgn exam PTK nya..
bg penjawat awam...aku rasa korang arif dan bijaksana paham
sangat apa itu PTK..bg yg bkn penjawat bus awam....
aku ambil kesempatan ini utk menjelaskan apa itu PTK


:pucca10:

klu x salah aku..PTK bermaksud Penilaian Tahap Kecekapan..
seseorang penjawat awam boleh mengambil exam ini
atas 2 sebab utama....pertama jika mendapat aras 3 layak utk
memohon kenaikan pangkat...dan kedua jika mendapat aras 4
layak utk menerima anjakan gaji...


:pucca03:

bunyinya agak teknikal dan mengelirukan kan?
OK..aku jelaskan sedikit...terdapat 4 aras dlm PTK...
aras 1 dan 2 d kira gagal...exam yg harus d ambil...ada 2 paper
kertas khusus (menjurus pd skop keje) serta kertas umum (ganeral)
utk mendapat aras 4 (aras tertinggi dr segala aras yg ada)...
kedua2 kertas harus mendapat aras 4...


:pucca26:

kenapa penjawat awam mahukan aras 4 atau anjakan gaji?
kerana dlm sistem gaji...ada 3 level...P1, P2 dan P3
org yg baru bekerja gajinya bermula sama ada pd P1T1,2,3 dsbnya...
T bermaksud pergerakan gaji tahunannya....setiap tahun,
penjawat awam akan menerima pergerakan gajinya jika ada markah LPPnya
pd tahun sebelumnya....individu yg berjaya mendapat aras 4 dlm exam PTKnya
agak menggerakkan level P nya...dr P1 terus ke P2....
kalau dlm Sistem Saraan BAru (SSB) dulu...anjakan ini
d kenali sbg Menegak dan Melintang


:pucca20:

aku harap...aku tidak memuntah dara darahkan korang dgn menda2 d atas...
kenapa aku begitu gedik santai utk membincangkan hal ini...
kerana...jabatan aku....antara 2 3 buah jabatan d malaysia..
yg sudah tidak menerima pakai PTK lagik...
mulai tahun ini..kami menggantikan PTK kpd CPD (continuing Professional Development)
pembelajaran sepanjang hayat gitew
x perlu aku skima sgt nk xplain psl CPD
ringkasnya...CPD ni..xde lagi exam oriented ...
yg perlu kerana...setiap org harus collect point dr kursus2 yg d hadirinya (ada point limit setiap level) mcm aku..kena minimum 30 unit....20 dr kursus yg d hadiri....10 lagi kepakaran aku...cthnya..klu aku jd fasilitator ke...interview ke....auditor ke..publish bab dlm buku ke..
bentang kertas kat conferance ke....lebih kurang la...



:pucca02:

nk jd citer....isnin dan selasa lepas.....kali kedua aku d lantik
sbg penel penilai utk CPD ni...jd interview
isnin utk gred 17-26 dan selasa utk gred 27-40
banyak yg aku belajar...banyak yg berjaya aku observe
apa yg dpt aku simpulkan....ramai d kalangan staf
yg masih tidak tahu ttg perkara2 basic
rasa terkedu....antara yg masih aku ingat...
bila aku tanya..."apa nama lagu jabatan"...
dia jwp "menuju puncak"..aku usha muka dia...n tanya..
dia pasti ke?...xnak guna talian hayat...
dia nampak yakin betoi dan xnak ubah jawapan..
perhhh..rasa nk tersembul bijik mata aku...
jenuh aku control supaya tidak ketawa....
pengaruh AF kah?.....


maklumat ringkas ttg CPD

1) setiap gred ada limit point..ctg gred 1-16=10 point
gred 17-40=20 point, pentadbiran&pro= 30 point (20 kursus/10 kepakaran)

2) lepas hadir kurus kena tulis report n hantar ke unit latihan

3) lepas ckup point + ada report telah d kira berada pd aras 3

4) utk ke aras 4..mohon kpd unit latihan melalui borang....

5) sesi itvw akan d adakan (mcm yg aku jd penel tu) utk dptkan aras 4

6) kompitensi khusus kena buat mini tesis (tajuk akan d beri...ada limit pages kena tulis, submit n ada pemeriksa), manakala kompitensi umum akan melalui proses itvw

7) utk kump P&P mcm aku lain skit....khusus tulis mini tesis dlm BM (20 pages), itvw akan d buat dlm bentuk viva (dlm BI)

8) CPD ada kaitan dgn LPP...masa LPP nanti bahagian IV adalah % yg d sumbangkan jika ada point CPD ssorang staf...jd tiada alasan kpd individu yg xmo p kursus sbb dia kata dia dh xbleh bergerak gaji sbb maximum...sbb klu x attend kursus....LPP dia akan ada kesan nanti...





OH HATI---> dpt partner yg bagus dan ada pengalaman...ramai yg kata..dpt kami sbg interview mmg sukar dan susah nk dpt aras 4.....terlampau stright kah kami?....
Aku Tak Suka Menipu..Semua Aku Tulis Kisah Benar Saja

8 comments:

Anonymous said...

ooo..baru paham. aku rasa CPD punyer mekanisme lagik bagus.
boleh ke jabatan kerajaan tak pakai PTK? bukan seme kena pakai PTK ke? tetiba ku berminat lak nak tau,padahal ku bukan keje krajaan

INTAN said...

penyu--> ramai yg rsa CPD labih bagus sbb dwang xyah attend exam..malas le kan..dh tua2 nk p exam ni...jabatan kerajaan boleh propose x guna pakai PTK dn dpt kelulusan...jabatan aku antaranya..kami yg bina CPD ni dn dgar kata JPA berminat dgn struktur CPD kami ni

Anonymous said...

Aku Rasa.. Bukan saja rasa.. malah amat pasti.

Inilah post ko paling teknikal sepanjang ko nulis.. hhe... sekali sekala menulis fact ilmiah.. bagus...

aku rasa ko leh claim cpd atas penulisan blog...

Next year, 2009, hope lebih canggij... TOK MUN pun boleh... heheheh

Anonymous said...

lps ni mesti interview kuar lagu jabatan "gemuruh" lak..pengaruh gengstarz LG...kan tgh gemuruh jiwa ms tu..hehe

INTAN said...

anonymous--> aku kira ko ni aida kan?..heheh...aku rasa mcm poyo lak tulis menda2 teknikal ni...tp aku rasa byk menda nk share...khususnya menda2 yg aku tahu..psl pengesahan dlm jawatan...pencen dsbnya...

klu leh claim kepakaran atas penulisan aku..aku rasa leh tukar terus blog ni kpd penulisan ilmiah..ngeh2

amoi--> perh..klu ada yg jwp mcm tu...aku sure gelak guling2

pusat said...

sepatah haram pun pusat tak paham... ekekeke

kat tempat pusat takde benda benda ini... cuma ada sekeping borang penilaian yg boleh dibuat bungkusan nasi dagang je... kalau sesapa yg baik dengan pusat atau orang atasan memang mudah dapat anjakan kenaikan gaji...

kami takde exam exam ni... sebab staf ade yg dah berumur dan ada yg mengeja pun tak reti...selalunya kami nilaikan dari kecekapan membuat keputusan, kedatangan, personaliti, disiplin dll...

INTAN said...

pusat--> dh agak dh ko xkan paham....xde hal...sbb org keje gomen pun aku rasa ada yg masih keliru...

ok le tuh..setiap tempat kerja mesti ada mekanisme penilaian....tp akak masa keje swasta dulu....masuk keja 2 taun dh dpt promotion...perh...takde kipas dan ekon ye..keje ikhlas gitew...

@LiYaNNuaR ツ said...

thanks for sharingggg... pahammmmmmmmmmm... syg ko lahhh... muahhh!