Sunday, January 18, 2009

sambal tokok vs sambal ketuk

:n3s_73:

entry ni khusus tuk cik amoi yg bertanya ttg hal ini...
aku idak le pandai sgt hal2 masak ni..
adik badik ko je amoi.....jahil bab masak memasak ni..
sbb tu aku masak sambal ketuk ni..sbb dia simple aje..
org x pandai msk mcm aku..mmg sesuai masak menda2 mcm ni..
tp...klu pandai masak pun...
mkn sambal ketuk time nasik panas...amat2 mabeles okeh...



:n3s_58:

sambal ketuk

1) ikan bilis - d goreng
2) cili padi (bil ikut suka..klu nk pedas bykkan) - d goreng kasi layu
3) bawang - d goreng kasi layu
4) belacan
5) limau nipis

perkara 1 - 4 lepas goreng...d tumbuk ...x perlu hancus2...
pastu....perah limau nipis....siap.....sesuai d mkn waktu nasik panas...

----------------------------------------------

sambal tokok

1) ikan bilis
2) bawang
3) cabai melaka
4) asam keping

perkara 1 - 3 d tumbuk...x perlu terlampau hancusss...
pastu d goreng...kasi kering......pastu masukkan asam keping....


-----------------------------------------------


:n3s_76:

simple kan?.....masak banyak2...wat stok pun bleh...bleh d mkn sampai
seminggu 2...xde masalah pembasian...


sekian



OH HATI--> sama x serupa...
Aku Tak Suka Menipu..Semua Aku Tulis Kisah Benar Saja

5 comments:

Tie said...

Kedua2nya kak tie tak pernah makan. Ingin gak nak rasa, tapi tentu best bila makan dengan orang pro macam intan ni, ekk....

@LiYaNNuaR ツ said...

nokk... apsal ko rajin sgt ni nokk... musykil di situ.. ekekeke...

Rozita said...

amboi..senang2 resipi INTAN..tp sedap kan???

Anonymous said...

tq2...harus d cuba resepi ni=p

INTAN said...

kak tie--> waduh kak..rabak suwar saya akak..PRO apa lak kak...hahaha...geli PUSAT saya kak

liya--> aku sawan masak le nok

kak ita--> mmg sedap kak ita (nk kata apa lagik kan?) hahahah

amoi--> torai ye...nanti inform sodap ke idak