Monday, January 19, 2009

ntah lah

:cinonet_54:

ntah lah.....aku keliru okeh....aku rasa..
tindakan aku ni benar.....aku rasa lah...
bkn aku ambik tindakan sendiri2...
telah aku muzakarah bersama2 incik hubby..
aku tanya jugak pendapat kwn2 terdekat..
semua kata tindakan aku betoi...
bukan lah aku ni keji sangat...
x paham perasaan org...x sensetip...
x rasional....bukan bukan dan bukan okeh...
jangan tuduh aku mcm tu.....aku buat keputusan yg sewajarnya..
demi kebaikan semua pihak....kebaikan sejagat okeh



:cinonet_03:

kisahnya mcm ni....sejak ilhan start sekolah kat kindergarden yg sama taun lepas...
aku masukkan dia ke kelas Iqra....kelas ni..ada sesi ptg dan mlm...
ptg tu mmg out la.....sapa nk hantar n ambik dia....
bb sitter aku mmg takde transport kecuali basikal...
xkan aku nk suh dwang kayuh basikal ambil ilhan kan?...
selama ni...ilhan g kindergarden gan aku..pagi aku hantar..
n balik gan van sekolah...hanto kat bwh..n bb sitter aku kutip ilhan kat bwh umah...
klu kasi dia ngaji ptg....kui 3 4 mcm tu.....susah le....nk cari van pun payah..
tempat keje aku bkn dekat tau..jauh wpun masih dlm pulau yg sama...



:cinonet_40:

maka, aku n incik hubby putuskan....hantar ilhan ngaji mlm2...
tp...letih tau..sepanjang 2 minggu ni..aku jd kesian kat dia
( yg lebih penting..kesian juga kat kami...)
yelah...lepas balik kindergarden...d lepak umah bb sitter...
x buat keje sekolah..alasan bb sitter aku...adik slalu kacau...
aku pn x kata byk...sbb bb sitter aku tu buta huruf....
kalau ilhan tanya nk buat mcm mana....prob jugak utk dia nk ajarkan
then.....mlm jugak le dia nk buat homework....kui 8 g ngaji...
balik kui 9++.....nk mkn...nk buat homework...
dia tido dlm kui 11....kesian dia kan?..aku rasa kesian la..
aku x pasti le korang..pastu aku n incik hubby pun...duk ulang alik
ambik n hanto dia....jaraknya..nk kata jauh x jauh...nk kata dekat
klu g gan moto...mmg kena pakai helmet....gitew kaedahnya



:cinonet_29:

kendian, kami dpt tau..kindergarden a.k.a tempat ngaji ilhan ni..
dh ada nursery....jd nya...lepas abis sekolah..ikut cikgu dia g nursery..
kat nursery...ptg ngaji iqra...aku rasa lebih sistematik kan?....
balik keje..aku kutip dia....aku rasa mudah utk semua pihak...



:cinonet_20:

ketepikan plak psl duit.....bkn apa...aku bayo bb sitter aku RM200
utk ilhan...tu kira hapday tau..sbb ilhan balik kindergarden dh 12.30 - 1 ptg..
kat nursery....RM140 + iqra....okeh2 aku mudahkan mcm ni..situasi dia

  • hanto bb sitter --> RM200 + duit van RM15 + duit Iqra RM25 + kindergarden RM100 =RM340
  • Nursery --> RM140 ( dh masuk Iqra.....), duit van x payah bayo sbb dia naik gan teacher.....+ kindergarden RM100 = RM240 (culculation akan dif klu cuti sekolah)

nampak x perbezaannya?.......x kisah le kan...sbb soal duit bukan alasan utama, aku x kisah pn hanto bb sitter sbb dia jaga budak2 ni okeh....no hal...tp sbb jadual ilhan tu penyebab utamanya



:cinonet_02:

atas faktor2 d atas..kami ambik keputusan...ILHAN X PAYAH STAY GAN MAMI (bb sitter dia)....lepas kindergarden....terus g Nursery....n aku dh agak pun..
situasi yg bakal menimpa bila perkara ini d sampaikan pd mami...sbb tu..
aku putuskan..tugas memberitahu perkara ini...d pikul 100% d bwh
batu jemala incik hubby...aku x ckup kekuatan okeh...org laki ni
lain skit..depa stright 2 the point...




:cinonet_51:

korang.....mami dah jaga ilhan sejak dia lahirnya...hampir 6 taun...
sama mcm dia jaga adik..hampir 3 taun.....aku kena terima hakikat...
dia anak beranak..termasuk suami dia...n 3 org anak dia yg dh beso
panjang tu...sayang amat kat anak2 aku....dh mcm cucu dwang sndiri..
waktu weekend....dia dtg ambik...kasi mkn budak2 ni..
beli baju...beli mainan..bwk g jalan2....sakit demam...
semua dia nk jaga....belum kira kkdg budak2 ni tido umah dwang....
mmg x berkira langsung...sampai kdg2 aku fikir...budak2 ni anak aku ke...
anak dwang....bkn apa....sayang lebih....
byk kali aku kena marah sbb bila balik kg...budak2 ni penuh bintat
hasil gigitan manja nyamuk...ngamuk mami tuh....marahkan aku..
kata aku x jaga dwang betoi2...."x pasang ubat nyamuk ke?"..slamber dia tanya aku...
tu belum lagi klu budak2 ni sembelit ke..bibir kering ke..
sure tuduh aku x kasi air masak banyak....




:cinonet_16:

korang bayangkan perasaan dia bila dia terima berita yg
dia xkan jaga ilhan lagik.....??.....korang rasa x?...
4 ari berturut2 minggu lepas..masa aku ambik budak2 bila balik keje..
dia tanya n menangis..nangis teresak2 sampai aku jd kelu...
nk terang gan dia pun susah..aku nk ckp...aku buat mcm ni..bkn sbb dia x pandai jaga anak aku..
bukan lah.....dia xbuat salah pun..n ilhan masih bleh g umah dia...
alah...bkn jauh pun..umah dia atas umah aku je...
tp aku xde peluang..nk ckp je..dia lari masuk bilik ..siap nangis
mcm aku pukul dia...
aku bkn sengaja tau nk buat mcm ni..dia kena paham..
ilhan makin beso...bagi lah ruang utk dia...
xkan selama2nya budak2 ni stay dgn dia...
aku pn....xkan selama2nya duduk kat sini....
kalau aku pindah..mcm mana?...dia kena balajar terima hakikat tu....
kena.....WAJIB okeh.....aku bkn keji sgt nk abaikan perasaan dia....




:cinonet_11:

ari ni....ari pertama ilhan stay kat nusery..n patutnya..ari ni dia jaga adik..
tp mlm smlm..dia kol n ckp xleh jaga sbb dia x sihat...
aku dgar sore dia...sore org menangis.....
n tadi..dia kol lagi...kata xleh jaga esok...alasan..nk p Tanjung..ambik ubat...
mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.......
jgn buat aku mcm ni bleh x?.....kalau ko tertekan pun mami...
jgn tekan situasi aku.......aku ni nk keje....
mujur lah ko wat hal d kala incik hubby cuti...
klu dia keje....aku terpaksa le cuti sbb ko tertekan kan?....




:cinonet_06:

incik hubby ala2 hot le jugak tadik....
kuwar jugak ayat dr mulut dia....
"kalau xmo jaga.....ckp xmo jaga...senang....bleh hantar dua2 kat nusery...abis citer"...huh






OH HATI--> aku rasa...klu adik pn aku hanto ke nurserry....jiwa kacau la mami tanjong tuh..
Aku Tak Suka Menipu..Semua Aku Tulis Kisah Benar Saja

11 comments:

@LiYaNNuaR said...

kapit bebeno Mami tu dgn anak2 ko ye nok... huhuhu... tp ape bleh buat... dia kena gak tima kenyataan... utk kebaikan Ilhan jugak, kan... kan.. kannnn...

mula2 je terasa... lelama ti, ok la kot... adik kan ado... huhuhu...

sabo nokkk... dugaan nih...

Hanisda said...

kesian mami tanjung.org tetua ni kena pujuk..

INTAN said...

liya--> mmg rapit...sayang bebeno dema sekorga pd anak2 aku...aku trima kasih utk itew...tp...dia kena paham jugak situasi aku...aku pn harap x lama.....sudah2 la....idup mesti d teruskan kan?

ainal--> ye..kesian kat dia...tp ntah sapa nk kesian kat aku...klu esok pun dia xmo jaga anak aku...aku nk tanya direct terus gan dia...dia nk jaga ke xnak...klu x nak..aku nk hantar nursery...jgn serabutkan kehidupan aku...aku laki bini ni ada keje...

Diaryku... said...

sbb dia org dah jaga dr kecik..dah terasa mcam cucu/anak sendiri.
sama ler dgn bb sitter kak ita..anak2 kak ita yg dah besar tu pun, kalu cuti sekolah pi tidoq kat umah depa..dah mcm opah dia org plak..
fikir kan apa yg terbaik - Rozita

~wAniE~ said...

ooooo kesian nyer situasi kak intan..

pusat said...

pastikan kak intan sekeluarga maju ke depan.... benda2 yg mengganggu akan membantutkan rentak hidup...

tak salah sesekali toleh ke belakang... cuma kena ingat... umur bertambah semestinya hidup perlu mengalami perubahan...

ateh... said...

osah eh..klu dah kawin ni mcm bnyk lak masalah nye..tak mo la kawin awal2..hhahahhaha.gurau je

Mak Su said...

serbasalah, dorang sayangkan anak. tapi sorang ibu lagii ler sayangkan anak. yng penting, contribute yg terbaik utk anak-anak, ek.

@LiYaNNuaR said...

so.... skrg cemana??? mami tu ape cerita?? ilhan ok ke???

INTAN said...

kak ita--> dah fikir yg terbaik dh...ilhan pn dh selesa kat nursery skrg

wanie--> skrg dh okeh.....syukur alhamdulillah

pusat--> ko nk kata umur bertambah tu..nk kata aku makin tua kan?..haha

ateh--> kawin tu x salah....heheh...sapa2 pun x salah dlm hal ini.....ni namanya kehidupan...kan

maksu--> itew la...budak2 pn ada kehidupan..dwang makin membesar.....harap2 sy dh buat yg terbaik tuk dwang

liya--> ari ni dia dh jaga adik tuh...aku x sempat sembang apa2 pun...ntah..rasanya okeh dh kot....ilhan....dia okeh je..lagi dia suka..kat nursery tu byk mainan..heheh

Mr PenyuBiru said...

adehh! masalah ko ni rumit jugak ni.nak settle masalah sendiri tapi dalam masa yg sama nak kena pikir perasaan orang. aku rasa ko kena slow talk ngan mami tu, pasal aku rasa dia kecik ati dan salah paham tu. dia ingat ko tak hantar kat dia lagi pasal tak pandai jaga atau jeles. slow talk mungkin dapat membantu kut.