Thursday, January 8, 2009

dulu dan kini

:wink: peringatan.....gambar d atas yg barbaju sekolah pink itu adalah Datuk CT ye...
dan dia xde kaitan dgn aku (wpun ada kaitan dgn kakak ipar aku)...sekadar gambar hiasan gitew.....ambil maklum ye...



:m::a::r::1:

:k::e::s::e::k::o::l::a::h:


:pusing: entry kali ini spiritnya aku ambil bersempena dgn musim persekolahan yg baru bermula 5/1 yang lalu....aku kira ramai d antara kita terkejar2 kesana kemari...ada yg sibuk menguruskan anak sendiri yg pertama kali menjejakkan kaki kesekolah..x kira lah darjah satu mahupun tadika..x kureng juga menjadi kakak mahupun abg yg prihatin..menguruskan adik hal persekolahan adik badik..:t::a::h::n::i::a::h: utk korang ok...aku salute...






:what: situasi ini berlaku pd aku taun lepas...waktu ilhan mendaftarkan diri d kindergarden..
tp syukur alhamdulillah....wpun pertama kali masuk ke alam persekolahan....dia cukup kental (anak sapa la tuh....)...aku n incik hubby tidak bersusah payah ok...hantar...dan stay bbrapa minit.....kendian d halau oleh dia sndiri...."mama gan abah p balik la...xyah tgu abang...nanti dh abis mai ambik".....kecit ati pun ada...lawak pun ada...terus kami blah sbg menghormati permintaan dia gitew...hahah...balik tu..ushar dr jauh utk memastikan dia naik van yg betoi....
sattle keje...esok lusa tulatnya...dia uruskan diri sndiri..xde lagi xtvt ushar mengushar dan skodeng menyekodeng gitew...






:yes: smlm aku ber YM dgn aida....ntah mcm mana TERsorot dan TERluah perasaan sekejap...malu plak aku bila d pikir2kan...ntah mcm mana...aku leh cerita menda ni kat aida...hahahahah....





:D bkn le kisah apa pun...sekadar sorotan kisah aku dolo2 waktu bersekolah....
dulu...masa baru masuk darjah satu...xde sapa yg hantar aku...abah hantar dr luar sekolah..
dan tinggalkan aku d pintu pagar...pandai2 lah aku cari kelas sndiri...
aku ingat lagi masa beratur tu..mak apak budak2 lain beratur sekali...
tp mak apak aku xde..aku rileks je..sbb byk budak2 tu aku dh kenal masa tadika..
esoknya...abah x hantar lagik....aku kayuh cerek gerek*besikal ye kwn2...
urusan yuran ke apa ke..semua urus sndiri...x penah plak aku 'balas' masuk duit poket sndiri
duit yuran yg abah bg tuh..bkn tu aje..dr sek rendah...aku uruskan pakaian sekolah aku sndiri...dr basuh sampai le iron....dulu kg aku ni..xde letrik....aku iron baju guna iron arang tuh...tp x masukkan arang la...panaskan atas dapur....semua buat sendiri....mak x ambik tau






:mati: aku citer gak gan aida...yg mak aku..xpnh sediakan bekfes kat aku dulu2...n aku sndiri
x suka mkn pagi....mak apak aku x pnh pedulik aku dpt no bape masa peksa...
n byk kali jugak aku sign sndiri je on behalf apak aku buku kemajuan...
bkn sbb no peksa x elok ye....dr tadika sampai form 6 aku x pnh dpt no lebih dr 3...
n tiap taun kali naik pentas utk penyampaian hadiah...mak apak aku x pnh dtg pun...
aku naik sndiri2 jer dgn rasa bangga....dan itu x jadi masalah pun pd aku...





:yes: aku kayuh gerek sampai form 6 ye kwn2....xde naik keta atau moto...aku dulu xde tuisyen mahupun kelas tambahan....aku belajar dgn kudrat sndiri...guna akai dan kepala hotak sndiri saja.....dan syukur...result UPSR, SRP, SPM mahupun STPM aku agak membanggakan (sekurang2nya terbaik d kalangan adik badik yg lain dan budak2 kg yg lain)





:mwahh: dr form 1 sampai form 6, aku dpt biasiswa persekutuan (ramai org x puas ati sbb kata aku anak org kaya)...bkn aku yg mintak pun..org kasi aku ambik gitew....jadik...dr segi duit..aku xbyk susahkan mak n abah....byk guna duit sndiri je tuk beli buku dan photostat apa yg patut...amat2 berdikari ye...





:D lepas barjaya masuk U....mak bayar yuran perdahuluan (xde mcm skrg..yuran d bayar siap2 oleh PTPTN kan?)..pastu bg duit poket skit....dan itulah kali terakhir mak kasi duit...
3 taun berikutnya...aku idup 100% dgn duit loan JPA...dan setiap cuti sem aku keje part time...dgn duit keje part time..aku ambik lesen moto...kendian..masa 2nd year....aku beli moto...deposit RM2000 aku guna duit sndiri...mak tolong bayarkan bulanannya...(trima kasih mak)....dgn moto tu aku jd minah rempit lepas tu..kah kah kah...aku x pnh mintak duit mak ye...sbb aku rasa xnak susahkan dia...





:tekejut: praktikal pun..aku usaha sndiri....pilih tempat dkt dgn umah sewa...duduk umah sewa dn g keje naik moto....mak dan adik badik xambik tahu.....pandai2 le aku uruskan...





:wink: bunyi citer aku ni..mcm mak aku ni kejam sgt ek....heheh....pd ketika itu..aku x pnh terasa hati pun....pd aku..mak mmg mcm tu..tp jauh d sudut ati..aku tau dia ambik berat dan bangga dgn tiap pencapaian aku...cuma dia x tunjuk dan luahkan...





:pening: tp...skrg...bila saja2 tuh...aku luahkan jugak ketidakpuasan ati kat mak...saje le..sbb anak sedara aku yg mak bela...bkn main lagik mak tumpukan kasih sayang...bekfes dia....balik sekolah nk mkn apa....pakai dia....bila dia masuk POLI taun lepas..bkn main mak sedih....sambil2 tu..aku ckp la..."masa intan dulu..mak x sedih pun...dr form 6 intan duduk umah sewa...tgu result SPM pun kuwar dr rumah...g keje kilang....mak x larang pun....klu AYU ni...mak larang dia g POLI sbb sedih nk berenggang....." aku ckp sambil gelak...tp sebak jugak la....ntah kenapa aku gedik time tuh....(in fact sambil taip ni pun aku rasa sebak)....AYU tu...keje part time masa tgu SPM...x sampai bape minggu..mak suh berenti sbb kesian kononnya..penat sgt.....yelah tu...





:tekejut: tp..secara jujurnya....aku xpnh simpan ati pd mak....xpnh guna alasan tu tuk jadi bohsia ke....beronggeng kat luar ke....sbb budak2 jaman skrg...klu mak x tumpu perhatian kat kita....mula le gunakan alasan kurang kasih sayang.....pelik aku.....aku terima hakikat yg aku adalah anak bongsu...tp aku amat berdikari....dan mak bknnya x sayangkan aku..cuma mak YAKIN dgn aku utk menguruskan diri...mak bagi kebebasan utk aku buat apa yg terbaik...mak PERCAYA aku mampu mencorakan diri dan kehidupan.....malah....aku sayang mak lebih dr biasa....sbb mak lah aku jadi org yg BERDIKARI....aku x suka menyusahkan idup org lain..xkira lah wpun dia sedara aku sendiri...





:yes: ini terbukti ye....lepas grad....aku keje x tentu hala....semua keje aku buat dlm usaha mencari keje yg sesuai dgn kelulusan....aku xpnh susahkan mak atau adik beradik yg lain..mintak duit dwang ke utk idup.....aku keje kilang dan simpan kesusahan aku erat2....xde sapa yg tahu...dan bila aku kawin....wpun sesusah mana kehidupan aku..aku x pnh citer masalah rumahtangga aku pd mak atau adik badik....biar aku x cukup duit utk hidup...aku dan incik hubby cari penyelesaian sendiri....xpnh kami mintak duit sesiapa pun....gadai barang kemas pun x penah..kami idup sesederhana yg mungkin dan sesuai dgn kemampuan...sampai skrg...







:D dan skrg...dgn kerja yg aku ada...aku bsyukur....pengalaman lepas tu byk mendewasakan aku.....buat aku lebih matang....dan melihat budak2 sekolah jaman skrg...buat aku terfikir..betapa bertuahnya mereka....mewah dgn kasih sayang dan meterial.....moga mereka jadi lebih baik dr aku kerana menerima yg terbaik dr kecil....itu juga harapan aku pd anak2 aku....
AMIN



ni ilhan taun lepas masa ari pertama d kindergarden...amat2 ceria gitew...





:s::e::k::i::a::n:




OH HATI--> panjang lak aku bebel kali ni....
Aku Tak Suka Menipu..Semua Aku Tulis Kisah Benar Saja

5 comments:

@LiYaNNuaR ツ said...

owhhh... very2 tacing lah entri kali nih... ko mmg gigih nokkk... tabek springgg lahhh...

Aida Alias said...

uhukk uhukkks walopun sebak dadaku ini..rasa bangga ada kwn cam ko.. tabah dan berdikari.. yg pasti kita semua tahu doa mak bapak yg buat kita berjaya kan kan..

rynas said...

yer..yer..aku mmg tahu ko seorang yg sangat berdikari sebab tuh cuti semster mesti keje kilang cari duit. see skang dah banyak senangkan wpun tak kaya mana ttp bahagia. cukuplah tuh..
syabas beta ekkeekek (soli aaa guna ayat ko)

shida said...

bangga nya aku ngan ko...tetiba rasa sedih..situasi berbeza ngan aku...

INTAN said...

liya--> dulu2 x perasan pn gigih...skrg bila compare2 gan anak2 buah...baru notis...huhu

aida--> betoi...semua mak doakan kejayaan anak dia...wpun anak dia xtau pn...

ct--> hang tau kan....dr 1st year sampai final year aku mesti keje part time

ainal--> huhu...dulu aku x sedih...bila tingat2 skrg ni..baru rasa sedih...share le citer ko plak