Saturday, January 17, 2009

pilihanraya

:puteh_16:

aku x berminat nk citer psl election kat ganu...
xperlu le kot....aku x pandai sgt nk citer psl proses ngundi2 itew
maklum le aku sedo diri (sbb aku x daftar undi lagik...belum cukup umur ye kwn2)



:puteh_19:

pilihanraya yg hendak aku ceritakan ini adalah yg berkaitan dgn
pilihanraya pelajar d institusi pengajian tinggi
tempat aku bekerja....(kebetulan tempat aku belajo dulu)
ada unsur2 ghairah sebenonya bila aku kena duty..
pertama kali gitew...sbb sblm ni aku keje kat
jabatan yg xde kaitan dgn student.....dan skrg bila
dh kena tfere dan keje lebih rapat gan student...baru le aku ada
peluang ni...amat hepi okeh....



:puteh_23:

aku x ingat berapa kali aku ngundi masa student dulu...
yg aku ingat sekali (tu pn sbb kena paksa)...
dasat x?...ampunkan lah aku sbb masa dulu tatkala menjadi
pelajar...aku x dulik sgt apa yg berlaku dlm kampus...
nasib le dulu aku budak wartawan....secara tidak langsung (tu pn masa final)
baru aku ambik tau skit..tu pn skit aje...sbb aku lebih suka
kaver berita sukan dan rencana...



:puteh_13:

proses pilihanraya berlangsung pd ari khamis..
dr kui 8 sampai 12 d setiap kolej/desasiswa....
yg tu aku x terlibat...asalnya aku sndiri x paham...
mcm mana proses ni berjalan....rupa2nya....
ada 2 menda yg berlaku...
pertamanya calon yg bertanding tuk kategori UMUM...
UMUM ni....ada 10 calon dr setiap pusat pangajian...
yg perlu d pilih adalah 6....makanya....semua yg pangkah...harus pilih 6
calon saja dr 10 itew....kalau lebih atau kurang dr 6..undian d kira ROSAK...
satu lagi kategori adalah yg mewakili tiap PUSAT PENGAJIAN...
klu ada 3 calon..makanya...1 calon akan terpilih utk mewakili pusat pengajian
masing2 (kiranya mcm ADUN la)
semua pemenang x kira umum atau pusat pngajian....
akan bertanding dlm MPP (majlis perwakilan pelajar)
dwang akan pilih sapa YDP dwang (Yang d pertua)



:puteh_8:

dasat kan? masa aku belajo...aku x ambik pedulik pn...
time tu..aku sndiri x tau sapa wakil ADUN aku (kejik)
YDP aku ingat le kot (tp skrg dh lupa la...)
yg aku ingat...masa final...aku pnh itvw YDPnya...(perh..story aku jd front page gitew)
masa tu...aku minat gan YDP ni (kejik lagi) sbb tu la aku poyo2 nk kaver story tuh




:puteh_2:

kat bwh ni....gambo2 menarik sepanjang proses kira undi...
oh ye..aku lupa nk citer tugas aku....
kami kena duduk dlm 1 meja (1 meja ada 6 petugas)...sorang ketua meja
terdiri dari Timbalan Dekan Akademik...
sorang akan baca undi...5 yg lain akan tanda kertas...
masa proses kira undi ni...wakil2 calon atau calon sndiri
d kehendaki berada d sekeliling meja kami...dwang kena tgok proses mengira
dan boleh membantah jika dwang x puas ati...




keterangan bergambar

1) peti undi tuk meja aku bagi kategori UMUM
2) TNC HEP
3) Ahli pasukan meja aku yg amat proaktif dan agresif
4) suasana susunan meja tuk petugas
5) makan mlm ari tu yg d sponser
6) calon2 yg bertanding tgh tgu pengumuman d umukan
7) barisan dekan2 dan timbalan dekan yg stay sampai kui 11 mlm
8) Dekan mascom..merangkap lect kesayangan aku dulu2 (CT, BEN..korang sure kenal kan)
9) petugas meja sebelah
10) peti2 undi d bawa masuk ke dlm dewan




:puteh_10:

kami mula mengira undi pd pukul 6.30 ptg...
berhenti tuk mkn dan sembahyang.....mula semula pd 8.30 mlm...
proses kira undi abis agak awal kali sbb sbb ada banyak pusat
pengajian yg calonya menang tanpa bertanding...
abis kira2 kui 11...aku n kak mery blah sekitar waktu itew,
x daya aku tgu pengumuman sapa yg menang....





OH HATI--> jumaat aku dpt pelepasan okeh...sbb tu aku cutik2 aje smlm...amat hepi....
Aku Tak Suka Menipu..Semua Aku Tulis Kisah Benar Saja

3 comments:

pusat said...

naper pusat rasa nak muntah ye...ekekekeke.... kalau dicongak umo kak intan ni berkemungkinan besar dah layak mengundi 2 kali dah....

INTAN said...

pusat--> SILAP...sebenonya layak utk 3 kali dah..har har har...

@LiYaNNuaR ツ said...

last year aku ptama kali ngundi, okek... hehehe...