Wednesday, November 12, 2008

aku bencik!!!

Assalamualaikum dan selamat sejahtera

Ingin saya memperingatkan tentang peraturan permohonan cuti selaras dengan perbekalan cuti Universiti

1) Cuti Penyelidikan
- Dalam Negara - 14 hari sebelum
- Luar Negara - 1 bulan sebelum

2) Cuti Persidangan
- Dalam negara - 7 hari sebelum
- luar negara - 1 bulan sebelum

3) Cuti tahunan
-Dalam negara - 7 hari sebelum
-Luar negara - 1 bulan sebelum

Ingin saya tegaskan bahawa peraturan permohonan ini adalah penting bagi tujuaan pemprosesan
di pihak pentadbiran. Sebarang notis yang dihantar tidak mengikut tempoh yang telah
ditetapkan dalam perbekalan cuti Universiti akan menimbulkan kesulitan di pihak
pentadbiran

Jasa baik pihak tuan/puan dalam hal ini didahulukan dengan ucapan terima kasih.

Sekian, Terima kasih



--------------------------------------------------------------------

kenapa tulisan aku tiba2 jadi MERAH?...biasanya org kaitkan merah dgn MARAH....mmg aku agak marah......

pertamanya....apa pendapat korang tentang email kat atas tu....?...bunyi mcm keji ke? TERIMA kasih kalau korang jawap TIDAK....

email tu aku yg hantar last week dkt semua pensyarah d pusat pengajian aku.....reason...sekadar peringatan...x salah saling ingat mengingati sesama insan kan......

aku bkn apa..memandangkan pd setiap borang cuti...x kisah apa jenis cuti yg diorg pohon...nama aku akan tertera sbg PEGAWAI peringkat Pusat Pengajian.....n nama aku yg akan di cari oleh DEKAN kalau ada sebarang isu....so, aku rasa adalah tanggungjawab aku nak memperingati semua ttg peraturan perbekalan cuti sedia ada......

korang bayangkan......ari ni borang baru sampai ke meja staf aku..dia proses n check balance...aku semak kelayakan....pass pada dekan......kendian..dekan approve...send lak pada TNC.......ada kes ke Tan Sri VC......by the time borang sampai pd aku....diorg ni dh ada kat luar negara..x kira la tuk cuti penyelidikan ke..cuti persidangan ke.....yg aku baru tok tek dokcheck kelayakan diorg......

amat amat menyusahkan aku dr segi pentadbiran........menda very the simple.....susah sgt ke nk ikut....

itu tujuaan asal email tu aku hantar...lagi pun..dekan sendiri dh lebih 10 kali memperingatkan diorg dlm setiap meeting...mohon cuti mengikut prosidur yg di tetapkan.....aku sekadar memperingati je...

tp..sehari lepas aku send email tu..n cc pd bos.....bos YM aku dr opis dia d atas....

"linda...ur email regarding all the cuti..sound little bit hush"

mmmmmmmmmm.......aku x kisah apa persepsi pensyarah ttg email aku..sbb siapa yg mkn cili..dia akan rasa pedasnya......tp..sbg bos yg lead bahagian pentadbiran...aku amat berharap bos memahami kenapa aku buat tindakan begitu...

lepas YM tu..dia turun jumpa aku......berlaku proses brainstoming antara aku gan dia....sbg org yg rasa dirinya tidak bersalah...aku mempertahankan tindakan aku dan ayat yg aku guna...kerana sesungguhnya...semua tu adalah ayat peraturan yg tidak langsung aku tujukan pada mana2 pihak...bunyinya sungguh ganeral...

tp bos ckp....ada pensyarah yg komplen....x puas ati dengan tatabahasa ayat aku gamaknya.....aku tegaskan pd bos......benda2 yg melibatkan peraturan..ayat dia mmg org x suka..tambah2 klu org yg x suka ikut peraturan......

dia ckp......ada cara lain yg boleh aku gunakan...lagi satu....katanya..pensyarah yg semua ber ph.D ni.....yg berpangkat profesor madya belaka....x suka kalau d tegur oleh pegawai yg hanya ada ijazak kokak mcm aku....OOOO...mcm tu ek........xpa la....kalau diorg ada masalah dgn gaji...dengan elaun..dengan cuti....xyah le jumpa pegawai kokak mcm aku ni....g le sattle sendiri dgn cara penuh bijaksana....

aku jadi bencik dgn bos bermula dr ari tu......mujur le LPP aku bukan dia yg nilai...huhuhu...aku bencik bos yg x mempertahankan staf sndiri...tp lebih suka tatang org lain......

kalau aku x plan cuti..dia kata...aku x bijaksana merancang....tp kalau pensyarah2 yg buat.....dia boleh diam n salahkan ayat aku yg d katakan HUSH hanya sbb aku memperingati mereka yg tidak mengikut peraturan....





OH HATI ----> agak panjang lebar kali ni ye kawan2...








Aku Tak Suka Menipu..Semua Aku Tulis Kisah Benar Saja

5 comments:

Aida Alias said...

sian ko intan.. tu la kan.. yg berpangkat tinggi takleh ditegur.. pandang kecik je kt org yg duk bawah sikit dari dia. bagi saya la kan.. kalo belajar tinggi.. master..phd.. ke haperr.. tapi attitude zero.. tkde gunanya. nak org respect dia.. kena la respect org jugak.

INTAN said...

diorg ni xleh d tegur..tp suka cari kesalahan kita...silap skit je diorg hentam.......x senonoh!!!

rynas said...

ehhmmm ttp bos ko sepatutnya pertahnkan ko. sebba ko staf dia. eghhmm Biasalah dia pun mesti nak jaga periuk nasi juga...kerenah birokrasi namanya

Anonymous said...

biasala academicians yang shallow. orang makin berilmu, makin rendah diri..tapi makin berilmu makin tinggi sombongnya. INi..sorryla..barua melayu..orang macam ni yang akan makan bangsa sendiri. tamat.

INTAN said...

CT --> tu yg buat aku frust...psl lecture2 tu aku x kisah sgt sbb diorg mmg d lahirkan utk suka mencari kesilapan org

hani --> haha...ko sndiri paham2 le ye mcm mana diorg ni.....pensyarah2 APEX belaka..ahaks