Sunday, May 10, 2009

mak





kad hasil tangan ilhan...taun kedua yg sgt sweet...touching!





"adik sayang mama?" aku tanya soalan ni..hampir setiap hari

"sayang sgt!" dia jwp dgn yakin

"banyak ke sikit?" saja nk duga

"banyakkkkk la...." terus bangun..menerpa kearah aku..mencium aku bertubi2...berkali2 d setiap bahagian muka....telinga tidak terkecuali...kadang2 melarat sampai ke tangan...perut dan peha....


bg budak berusia 3 tahun spt dia, kasih sayang d ukur melalui berapa banyak ciuman yg dihadiahkan...itu tafsiran dia..makin byk kucupan yg d hadiahkan..maka, banyaklah kasih sayang yg d berikan...


bagi kita yg dewasa...erti kasih sayang adalah sgt global..bila hari ibu kunjung tiba misalnya...kita sibuk meraikannya...semua org berusaha utk mempamerkan kasih sayang pd IBU masing2 dlm cara dan perbuatan yg tersendiri...


mak aku....sudah beranjak 73 tahun...dia masih agak sihat jika d bandingkan dgn org lain seusianya....mak slalu ckp..."kalau boleh, mak nak mati dulu sblm anak2..."..tp tu ckp mak...arwah alang meninggal 6 tahun lepas...dan mak mengalami tekanan yg hebat...sehingga kini mak x sanggup nak melangkah kaki ke kubur alang...x sanggup katanya..."mati laki x sehebat kematian anak..." mak ulang berkali2...dan aku lihat perbezaannya...mak tabah betul bila arwah abah meninggal 15 tahun lepas...


awal tahun ...uda d serang kencing manis....wajah mak sugul betul...berminggu2 mak berkampung d rumah uda..nak pastikan anak dia betul2 sembuh...baru2 ni...Kak teh d serang penyakit misteri...aku tau, dia cuba rahsiakan..terutamanya dr pengetahuan mak...dia kenal sgt mak yg x bleh dengar anak2 sakit..mak cepat panik...pd dia..biar lah dia sakit....dia x sanggup tgok anak2 dia terlantar...dia slalu ckp.."hampa ada anak2...anak2 kecik lagi..ada tanggungjwap...biar mak je yg sakit....mak dh tua..."


mengingati dan merindui mak adalah rintangan emosi yg paling mencabar....segalanya ttg mak..sgt indah...teringat aku peristiwa 8 tahun lepas...1/4/2001...sejurus selepas upacara pertunangan aku...mak hilang...jenuh kami mencari...rupa2nya dia ada d suatu sudut d dalam bilik...menangis...bila d tanya kenapa...dia jwp.."kalau boleh..mak xmau hang kawin lagi...mak x cukup bermanja...."....mak...kalau mak ckp mcm tu sblm majlis...intan xkan bertunang....sungguh!!! intan buat semuanya atas restu mak..


buat mak...kasih sayang mak adalah azimat buat intan...doa mak adalah kekuatan...intan sayang mak...terima kasih utk segala yg mak buat selama 32 tahun intan hidup!!!...intan x mampu nk balas budi baik mak..dan intan yakin..mak x harap apa2 balasan pun...


"selamat hari ibu utk anda semua...sesungguhnya anda berhak d sayangi!"





OH HATI--> aku x pasti kenapa aku menangis teresak2 d kala ni..
Aku Tak Suka Menipu..Semua Aku Tulis Kisah Benar Saja

15 comments:

Cik Amoi said...

happy mother's day..akak!!

Mr PenyuBiru said...

selamat hari ibu. semoga ko menjadi ibu yg baik. jgn dengki² tau. haha

Faridrashidi said...

Selamat hari lahir dan hari ibu..

Hari lahir saya juga baru berakhir..jemputlah membaca blog dan berkomentar :)

intan.dayana said...

selamat hari ibu buat akak...hehe..

kayteeze said...

Happy Mothers Day........!!

Syamilia said...

selamat hari ibu...
jgn jd ibu garang tau...hehe...
syoknyer dpt kad...

zino said...

selamat hari ibu semuga menjadi ibu kesayangan anak anak..

Aida Alias said...

cantik kad tu intan.. kretip anak ko tu..

selamat hari ibu buatmu intan!

Yanmie said...

pandainya anak anak buat kad tu...comei.

slmt hari ibu jugak buat akak..

sonata anak kancil said...

selamat hari ibu!
kasihnya ibu sepanjang hayat....

fizan *sew addict!* said...

aku yang nangis weih....happy mothers day to intan...aku ciom hang macam anak hang cium hang lah...

syareena said...

huhu akak buat sya nangis.... bru jupe mak tadi rindu pulak nak blk cium die lagi....

Nooryati said...

cantik kad...kreativiti anak menunjukkan betapa sayangnya dia pada ibunya.
Selamat hari Ibu..semoga kita semua tabah menjaga anak2 kita untuk hari2 yg mendatang

rynas said...

mak adalah segala-galanya bg kita. bila usia berganjak kerinduan pd mak makin bertambah, kasih syg makin mencurah. kalau boleh nak mak sentiasa ada dgn kita selama-lamanya. ttp setiap yang hidup pasti akan meninggalkan kita. pd saat mak masih ada inilah kita kena menghargainya sebaik mgkin. sebab aku sendiri tak pasti bagaimana akan melalui saat2 tanpa mak disisi. aku juga doakan mak aku pun sihat walafiat...sebab aku masih memerlukannnya.

Selamat hari ibu Intan..mg kita jd ibu yg terbaik buat anak-anak kita seperti mana mak kita jadi ibu yang tiada tandingannya..sejak dulu hingga kini.

@LiYaNNuaR said...

aku pon syg ko... meh nak ciommmm... muahhhh... happy mother's day ye nokkk...

so sweet la kad tuh... ada bunga2 lagikkk... sesueiii gitu...

tahniah Ilhan... kerana bjaya mgumbirakan hati mama kamu...