Sunday, May 17, 2009

100 plus



sejak aku ngandungkan Ilhan lebih 7 taun lepas....aku dh stop minum air berkarbonat....aku ingat....aku stop kejap sbb tgh peknen...lepas bsalin..leh minum balik...rupa2nya..tekak aku yg mungil dan perut aku yg ramping ni (izinkan aku perasan sebentar yg kwn2...) ...dh xbleh terima air camni lagik...aku jd geli geleman...


syukur jugak rasa geli geleman itew aku perturunkan pd kedua2 anak aku...tekak dwang tlh d ajar supaya tidak minum..x sangka...beso gak pengaruh aku...


TAPI......aku suka beno air 100+....adakah air isotonik ni sesuai dgn cara idup aku yg aktif dan lasak? (perasan kali kedua...)...tp, aku mmg suka beno...tiap kali air ni melalui kerongkong dan perlahan2 menuju ke perut...aku dpt merasai kepuasan yg tiada tandingan...tidak terperi...


awal taun lepas, bila uda d serang kencing manis...dia kuwarkan dalil dia..katanya...air 100+ le penyebab dia kena kencing manis....aku jd cuak...aku mula rasa was2 dan sangsi....air ni x bagus utk kesihatan ke?


ada sapa2 pakar kesihatan dan pemakanan kat sini yg bleh bantu aku?...






OH HATI--> jgn biarkan idup aku d selubungi....MISTERI...
Aku Tak Suka Menipu..Semua Aku Tulis Kisah Benar Saja

19 comments:

zino said...

tak tau la apakaitan air tu dengan kencing manis.. tapi air tu kan utk tenaga tambahan.. makna nya bila dah kerja keras bersukan ke bertani ke baru sesuai minum.. dalam keadaan biasa mungkin akan berlaku pembaziran tenaga hehe..

tapi Doktor selalu syorkan kalau demam ke minum air tu.. masa kena denggi dulu air tu je lah yg ada selera nak di teguk.. berbotol2 habis nya..

kayteeze said...

Betul kata zino tu, adik ipar kak tie disarankan minum air tu kerana tekanan darahnya tak stabil....bagus juga utk cuaca panas ni...

Ummi said...

Intan..nk bg pendapat sekupang:

biasa la,air dlm btl cam gini mmg kandungan gula dia..walla!x bole minum slalu..itu yg jadi penyebab diabetes..buat pon dikilang yg sama dgn sgala maknenek bicarbonat drinks.

yg ke-2: namanya isotonok,klu x salah ingatan aku..'iso' tu maknanya seimbang..so,air ni dpt menyeimbangkan bendalir bdn (ni subject biology form 4)..

AMARAN: carik la rujukan yg lebih sahih..he he he. nama pon pendapat sekupang...


tapi aku pon jarang sgt minum...klu skt kepala sj aku minum tp 50:50 (soda: air masak suam)..xyah telan panadol yg aku menci tu..klu anak demam nak turunkan suhu bdn pon aku wat lagu tu...ntah petua mana aku dpt pon xtau,tapi berkesan jugak..ehehhh.

xiiinam said...

Intan....
Ini amalan yang bahaya dik.....
Hentikan!!!




TUKARLAH KEPADA AMALAN MEMINUM REBUSAN AKAR KAYU.....


Pi beli periuk tanah cepat!!!
He..he...he..

pusat said...

kalau tak buat aktiviti lasak kita leh minum air kosong je.... kira khasiat sama dengan air 100% untuk org lasak...

kekerapan minum 100% bg yg tak lasak ialah darah tinggi, gigi reput, diabetes dan yg paling bahaya kerosakan buah pinggang....

memang 100% dapat menyembuh dan membekalkan tenaga kepada org sakit. seperti demam, demam denggi dll.

tp hanya original 100% yer....

p/s. dapatkan nasihat doktor.

fizan *sew addict!* said...

aku pun suka air nih....anak2 kureng suke...seb baik....minum pun time terdesak aje...tp biasa minum air sirap la paling memuaskan hati..mana2 pun air sirap je pling best lg2 kenduri kawin..hehe

[S]itie [B]Um [B]Um said...

air bikarbonat byk gula termasuk 100+. Ya.. gula penyumbang tenaga tapi jika berlebihan...mengundang kencing manis.. =)

U-jin said...

caya x masa peknen dulu ...100++ ni selalu u-jin telan...fav drink masa peknen...tahu mmg x elok tapi itu ler yg eelok tu jugak yang nak..skrg dah kurang dah minum air gas..

Aida Alias said...

huishh ada menyebabkan penyakit eh.. sy pun paling suka 100+.. mungkin bila hari2 kita minum kan.. bila letih2, kehausan biasanya sy biasa beli. masa peknen dulu kekurangan air dlm bdn.. doktor suruh minum 100+..

Papa-Itam said...

setuju...air ni penyumbang terbesar diabetis terutama ibu mengandung..umie dah rasa ...sebulan kena duk kat spital....tapi kalu kena cirit elok sesangat coz dia bantu memberikan si pesakit bertenaga...terpulang pada si peminum....

@LiYaNNuaR said...

baru tadi ter minum!!!

kat dlm peti ais kat umah nih... ade Excel... ala-ala 100+ katanya... agak2 rasa nak demam... aku minum jerkkk... mujur x jadik nak demam...

erm... takdak komen lain2 lahhh... takdak kepakaran di situ... cuma pakar minum!! nak pulak kalo yg freee... wahahaha...

sonata anak kancil said...

kekadang je minum air ni...ada orang kata, kalau letih bagus minum ni...

en_me said...

me minum 100 plus gakkks.. volleee

apisz said...

air ni sedap..hehe..lg2 untuk energy..hehe..

tp mungkin ada bahaya gak la...

(^_^)

ennieva fauzi said...

Gula di dalam 100 plus tu yang buat ko teransang dan bertenaga hehehe...tak elok amik selalu, nanti kencing manis. Elok diambil ketika demam untuk pemberi tenaga dan apabila badan dehydrate.

Rozita said...

minuman isotonik mmg bagus

INTAN said...

ZINO
dengarnya dlm air camni ada kandungan gula yg tinggi...ntah le fulak..

KAK T
betoi...klu ceret beret pun elok minum air ni

ZUE
dasatnya hujah2 hang...aku sokong semuanya

CKLAH
hamoi...patut la kak lah itew very the awet mudo gitew...itulah rohsianya ye

PUSAT
dasatnya ilmu pengetahuan ko....aku kagum...

PJAN
air sirap mmg best...lega!!!

INTAN said...

SITIE
kan kan kan?

UJIN
masa peknen daku mmg stop terus air karbonat ni...

AIDA
mmg ye....dokter mmg slalu sarankan air ni utk bbrapa penyakitkan..

PAPA-ITAM
kan...daku mmg klu ceret cari air ni...

INTAN said...

LIYA
hamoi dia...pakar peminuman gitew

SONATA
betoi kak...klu letih dan lesu..sesuai minum air ni kan

ME
patut la abg me itew bertenaga kan..hehe

APISZ
betoi2....sokong

BENJY
x sia2 ko kwn gan aku...berilmu gitew

KAK ITA
ikut pd bagaimana org tu kan...