Wednesday, September 17, 2008

hari ini dlm sejarah

hari ni boleh d rekod kan kedalam buku catatan sbg sesuatu yg agak bersejarah telah berlaku....hehe....

puasa masuk hari ke 17...buat julung2 kali nya..manusia yg bernama AKU ni..telah menyediakan juadah berbuka dgn jari jemarinya sendiri...korang rasa kagum?....aku apatah lagik...hahaha...ada fadilatnya bila poket makin kempis ni...baru le pikir nk save budget...heheh...

menu aku....
  1. udang goreng kunyit (campur kacang panjang gan ubi kentang)
  2. asam pedas ikan pari (asam pedas negeri johor/melaka)
  3. goreng telur utk ilhan
  4. nasik ulam

abis licin...

sedap giler le kak ida (tokei asam pedas)...ahaks

utk ilhan...manu ruji dia...

ni rampai utk nasik ulam...

dah alang2 ni....aku nk tempek resepi nasik ulam...mungkin x sama dgn org lain..tp resepi ni aku dpt dr MIL aku d perlis....kat sana..nasik ulam makanan yg harus ada setiap hari d bulan ramadhan...



resepi nasik ulam

  1. lada hitam (agak2 anggarannya)
  2. belacan (agak2 jugak)
  3. garam skit
  4. lengkuas
  5. serai
semua bahan2 d atas di tumbuk lumat

utk ulam2nya...terpulang pd korang....tp MIL aku biasa letak menda2 ni..

  1. kacang panjang dihiris kecik2
  2. togeh
  3. potong bawang
  4. cabai melaka
  5. ulam2an (tadi tu aku guna ulam2 yg mak FAE kasi kat aku...mak dia dh tau bln posa aku akan buat nasik ulam..memandangkan umah dia still d kelilingi ulam2an.....dia slalu petik dan balut cantik2 utk aku)
cara makan....bahan yg d tumbuk...d gaul bersama nasik yg panas...letak rampai2 yg telah dihiris halus.....sedap d mkn bersama asam pedas



OH HATI ----> sedap gak sekali sekala masak ek





Aku Tak Suka Menipu..Semua Aku Tulis Kisah Benar Saja

4 comments:

rynas said...

Tan hang memasak tak sangkanya..ttp aku rasa hang nie bukan tak terror masak...terror ttp mempunyai sifat kemalasan bernada tinggi huhuhuhu..nampak cam sedap jerr...sedap ke Tan???

INTAN said...

aku dah agak..mesti korang kagum...wakkaka....dkt 4 bulan aku x msk secera proper...slalu goreng telur je utk anak2..nasib depa x cerewat...

apa yg nmpk sedap T?..nasik ulam mmg sedap..hehe....asam pedas pun....udang tu pun...hahaha....(kes perasan)

umieadam said...

sedapnya menu
samalah saya Kak Intan
taktau masak
tp sesekali masak
boleh meletupsss sedap gitu

INTAN said...

akak ko ni...kes pemalas umie...rasa malas yg membuak2...heheh