Sunday, July 20, 2008

Bila INTAN rajin memasak



Hujung minggu yg indah dtg lagi......aku selalu bertanya...kenapa Sabtu dan Ahad terlalu cepat berlalu......sudah agak lama kehadiran hujung minggu utk makluk tuhan bernama INTAN ni berlalu tanpa ada sesi masak memasak di dapur....malasnya....lagi pun setakat ini, tiada permintaan khusus oleh Incik Hubby....


Sabtu....aku dh berkobar2 tahap tenuk untuk memasak laksa...entah apa yg merasuk aku...x pernah sekali pun sejak 6 tahun bergelar isteri kpd Incik hubby, aku masak laksa....mungkin sbb proses pemasakannya yg renyah (ayat stendet org pemalas), sementelaah......aku je yg hantu laksa di kalangan isi rumah 20-3-6 ni...rasa x berbaloi pulak...


malang x berbau (ceh...mcm x kena je ayat ni utk situasi aku ni)....pasar pagi dan kedai chin teck....xde ikan sardin.....ntah kenapa...(padahal aku g cari ikan pukul 10...sah2 ikan dh abis...).....akhirnya..utk merealisasikan karajinan aku yg tak terperi ni...aku msk bubur jagung...jadik la..janji dapur aku berasap juga...

wahhhhhhhhhhhh.....ceroi nya kuah......wakkakakak

dan hari ni...bersamaan dgn hari ahad...20/7/2008....buat julung2 kalinya...aku...INTAN HASLINDA YUSOF....setalah hampir 6 tahun berkahwin....berjaya menghasilkan laksa buatan tangan sendiri setelah salama ini hanya bertindak sbg co-pilot utk aktiviti memasak laksa...


rebus laksa dan telur sekali gus utk menjimatkan masa dan gas


kuah laksa yg siap di masak


sayur2an.....jgn panik bila tgok kacang panjang....ni special request dr Incik hubby


siap sedia d potong


lihatlah ketamakan aku.....penuh semangkuk...siap sedia utk dirasmikan


pada ketika ini...aku sudah kemengahan


Resepi Laksa versi AKU (khusus utk NURUL yg request tru YM tadik)

1) 1 pek laksa

utk kuah
1) Aku guna 1 kg ikan sardin (kuantitinya agak banyak utk 1 pek laksa....tp saja aku guna 1kg utk pastikan kepekatannya
2) 2 batang ( betul ke penjodol bilangan aku ni..) Bunga kantan
3) asam keping (aku guna berkeping2 jugak la....)
4) cabai kering (agak2 le ikut tahap kepedasan yg disukai....)
5) bawang (td aku guna bawang besar je)
6) belacan secukup rasa
7) daun kesum
8) garam secukup rasa


utk ulam/hiasan
1) timun
2) bawang besar
3) daun selom
4) salad
5) limau
6) telur
7) cabai

tp no 4,5 gan 7 tu aku tak bubuh tadik....

cara
rebus ikan (aku rebus gan asam keping)
bila dh masak....perisi isinya....blend isi ikan (tambah air rebusan ikan tu)
pstu tulang2 ikan tu di blend juga......dan ditapis dlm periuk

cabai kering yg direndam sblm ni...di blend bersama belacan dan bawang...
pstu...bubuh dlm periuk tadik tu....

tambah air secukup rasa...agak2.....bubuh daun kesum....bunga kantan....asam keping dan garam secukupnya (sambil2 tgu kuah masak....rasa2 le slalu utk pastikan kesedapanya)

Laksa yg direndam sebelum ni.....d rebus....(leh rebus sekali gan telur...save tenaga dan gas)....
agak2 dh bleh d putuskan laksa tu....tos kan...

pstu..ready utk di makan...ahaks.....

SELAMAT MENCUBA NURUL



OH HATI -----> aku rasa.....laksa aku ni setaraf dgn Laksa Pokok Gajus.....(cehhhh!!!)



Aku Tak Suka Menipu..Semua Aku Tulis Kisah Benar Saja

0 comments: