Tuesday, October 7, 2008

morey

korang penah dengar tak term 'morey' ni?...kot2 le x pnh dengar atau pun kat tempat korang kaedah panggilannya berbeza...tapi kesimpulannya..morey ni mcm kenduri masa berbuka yg kita buat kat masjid...ada ssetengah tempat morey d buat selepas terawih....ikut keadaan mcm mana...tp kat masjid kg aku..morey d buat masa waktu berbuka puasa...

family aku mmg dah biasa buat morey avery year...biasanya jatuh pada puasa ke 29.....rasanya sejak arwah abah ada lagik...sampai skrg...kami masih meneruskan tradisi ni....

x penah kami msk sndiri pun...biasanya mak kasi duit kat paksu utk dia masak...pandai2 le dia nk masak apa.......

dan dah jadi perkara wajib...anak2 mak (adik badik aku le) kena balik kg time morey ni klu xde masalah....klu x balik....kami kena tahan telinga...atau sumbat lubang telinga gan kapas dr dgar leteran mak aku

jadinya..bila dh ramai yg balik....rumah kecik jadik sempit....sempit sesempitnya...tapi kami suka!!!..hehehe....

ni lepas berbuka puasa...masing2 suka ati...

lepas mkn nasik klu dpt mkn sireh ni sure best punya...

dulu ni semua tugas aku le..kena basuh pingan mangkuk...skrg anak2 buah dah ramai...dah turun kuasa kat diorg lak...lega aku...


OH HATI ----> x siok le xde air asam..
Aku Tak Suka Menipu..Semua Aku Tulis Kisah Benar Saja

0 comments: