Saturday, August 16, 2008

percubaan pertama...

aku rasa malu pulak nak bercerita tentang perkara ni..maklum le...aku ni mmg agak pemalu orangnya....(koh koh koh) dah lama aku pasang niat utk membuat kek/apam/apom buatan sendiri....tapi..banyak perkara membataskan keinginan aku...antaranya...aku xde oven...takde juga periuk kukus....atas dasar itu, keinginan yg membuak2 tu, aku pendam seketika...

tapi, kepulangan aku ke perlis baru2 ni serta kunjungan aku ke pdg besar berubah senario ini (ayat agak poyo).....periuk kukus telah berjaya aku beli.....x mahal pun sbb bukan cap buaya....cap payung jer...dan saiz kecik serta selapis...jadik le..wat pe beli beriya2...aku bkn nak buat bisnes kan....harganya termasuk loyang hanya rm20.....hhahaha...

dan, memandangkan 14/8 adalah hari kelahiran ilhan...dan aku nak jadikan ia lebih bermakna....aku buat sejenis apam yg pada aku...paling mudah dan ringkas cara pembuatan dan bahan2nya....sori...kerana aku gabra, proses pembuatan apam ni...tidak aku rakamkan...cuma hasilnya saja...

sejurus selapas d kukus....yg tengah tu hasil cucukan garfu sbb nak tgok dah masak elok ke belum...hehe

setelah d potong......

balance yg tinggal pd ketika selepas d masak....


sebenarnya aku rasa...agak manis le apam ni....pastu pulak kesilapan yg ketara adalah kegagalan aku membahagikan adunan dgn kuantiti yg tepat...hasilnya....warna ijau lebih dominan dari merah dan belang2nya x begitu ketara bila d potong.....takpe..aku akan lebih peka utk percubaan akan datang.....

kat bwh ni...aku sertakan bahan2 utk buat apam ni...yg aku dpt dari salah sorang kwn maya aku.....kredit utk chome



Apam ice-cream

Bahan-bahan :

3 cawan tepung gandum
4 biji telur
2 cawan gula pasir (batter d kurangkan sbb terlampau manis)
3/4 cawan ice-cream soda -mama buh 1 cawan
1 sudu essence rose -kdg buh perisa strawberry
Pewarna-kdg pakai 3 warna
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh Ovalette

Kaedah penyediaan :

1. Pukul telur + gula hingga kembang
2. Masuk tepung dan kacau sebati
3. Masuk ice cream soda + essence rose. Kacau sebati.
4. Bahagikan adunan kepada 3 warna.
5. Bubuh adunan selang-seli.
6. Kukus 15-20 min.


OH HATI ----> paling sweet bila time aku buat...ilhan dtg picit bahu aku sbb dia terlampau gembira bercampur kagum......huhuhu




Aku Tak Suka Menipu..Semua Aku Tulis Kisah Benar Saja

0 comments: