Monday, June 15, 2009

tatatertib




kebelakangan ni...aku d himpit masalah disiplin d kalangan staf kat opis....aku jd geram...sakit ati pun ye....dlm pd pihak atasan (atasan le sgt aku ni konon) sibuk dgn perancangan KIP dan KPI jabatan...dan susah payah nk realisasikan halatuju peringkat pengurusan tertinggi Universiti.... ada kumpulan sokongan yg langsung x inline dan membantu dr aspek ni....sgt2 tensen ok....



masalah pertama
sorang staf aku (A) dia claim..dia dpt MC pd 3/6....pd ketika tu kerani cuti aku bcuti....maka, bila kerani cuti keje semua...c A bgtau..dia letak MC atas meja kerani cuti....tp....takde....kerani cuti dtg mengadu gan aku...setakat ni..xde kes kehilangan MC sepanjang dia jaga cuti....

aku ckp gan dia...(since A ada rekod kehadiran yg sgt x bagus dan 2 kali dh aku layangkan show cos latter) mintak A kasi nama klinik yg dia claim dia g.....

aku tipon klinik tu...mintak dwang check rekod....

mmg staf A ada dtg utk rawatan..d beri ubat batuk...tp TIADA MC diberikan oleh dokter...



masalah kedua
4 org staf aku terlibat dgn Sukan antara Universiti kat Terengganu...d beri surat pelepasan oleh Tuan Pendaftar dr 3hb - 14hb katanya....

tp...dlm tempoh 7hb - 12hb....ada 2 org staf ngadu kata nampak salah sorang staf aku yg sepatutnya ada kat Ganu ni kat Penang....

isunya....kenapa dia x dtg keje?



ada isu2 kecik yg lain....tp xpe....2 kes d atas pd aku sgt kritikal....td pagi..aku ngadap jumpa bos......aku ckp...sudah2 le kita bermanja2an gan staf...sudah2 le kita kasi dwang pijak kepala kita....sambil tu aku selit jugak ayat ni....


"bos...tiap kali sy nk cuti....saya kena bersoal jwp gan bos...susah betoi bos nk cutikan saya...xpe...saya paham..n biasanya...sblm cuti...saya akan remind bos yg saya akan bcuti sekian2 tarikh....xpnh saya cuti dulu d saat bos x approve cuti sy dlm sistem atau bos ckp YA secara berdepan....tp...staf sokongan kita....kita belum approve cuti.. belum ckp YA....dwang dh cuti siap2...."


pd aku...staf yg ada skrg (bkn semua...2 3 4 ketui yg jd duri dlm lipatan) betoi2 x bersyukur dgn nikmat tuhan...betapa ramai org kat luar ngangur xde keje...betapa ramai yg berusaha nk masuk keje gomen tp x dapat..kenapa kita yg dh dapat..x reti2 nk bersyukur?


aku dh sampai kekemuncak....xperlu lagi jadi pegawai yg bersopan santun dlm isu ni....aku dh usulkan utk kes pertama...bwk saja ke jawatankuasa tatatertib...dia menipu!!!!!....mcm tu jugak dgn kes kedua..klu betoi mmg dia yg berkeliaran....tindakan yg keras harus d ambil...kedua2 dwang...belum d sahkan dlm jawatan....apakata..kita kasi peluang kat org2 yg betoi2 nk keje kat luar sana utk isi tempat2 kosong ni...




OH HATI--> kesabaran ada hadnya
Aku Tak Suka Menipu..Semua Aku Tulis Kisah Benar Saja

15 comments:

Aida Alias said...

uitt sanggup menipu sbb malas nak gi keje.. dah penat keje ke?

betul tu intan.. sekarang ramai org nk cari keje gomen.. adik sy pn sibuk mencari ruang kosong..

zino said...

zino pernah berhadapan dengan staff macam ni.. so kami set satu jawatankuasa peringkat jabatan.. panggil dia utk beri keterangan.. kiranya last warning.. buat lagi terus lapur lembaga tattertip..

depan kita ada yg menangis 2menyesal konon.. tobat tak buat lagi.. tapi manusia cepat lupa.. so ada sorang mamat tu kami bagi kata dua.. berubah atau berhadapan dengan tindakan..

pusat said...

inilah dinamakan penumpang.. ramai kat luar bersepah takde kerje.... pikir2 la....

scOotBerry said...

byk btOl masalah nye..sile selesaikn satu persatu ye.

U-jin said...

kalau kat kilang aku, dah masuk mahkamah kecil dah bdk ni..hehe...(kilang jepong siap ade mahkamah tau)...ahaks...pastu digantung 2 minggu ker..kena berenti terus ker..

Wanie Boahari said...

waaa pening kpla jgk dok kat tmpt kak intan...
sejak wanie pktikm kat bhgn admint nie wanie dh jumpe mcm2 kerenah manusia mcm nie..rs mcm x mau jd admint jer...

mamai said...

sebelum aku bercuti aku bagi staff aku cuti....

sebelum aku cuti aku bagi semua tugasan kat staff aku balik aku nak tgk


mmg susah kalau ada staff yang tak dengar kata....one day aku dah tak leh tahan aku cuma bagi kata dua kat dia sama ada dia bagi aku surat atau aku bagi dia surat...

dan lagi satu aku buat tak peduli aku tak bagi dia buat sebarang kerja...dia cuma perlu datang kerja on time dan duduk sahaja...

@LiYaNNuaR ツ said...

fuhh... sini lg maha hebat noks... huhuhu...

ape pon... sian kat ko...

rynas said...

uit kat gomen yg penuh ngan tatatertib pun dorang buat cam tu. ingtkan kat swasta jer, ttp mmg bos kena bertegas kalau tak dorang pijak kepala

Anonymous said...

ermm... pada aku sama jer mana2..ni kdg2 atitude org jgk.. ada org xder perasaan pun MC & cuti kecemasan tanpa sbb.. tanpa inform bos..

S@Y@NGH@SNI said...

berdisiplin nyer ko...
aku kerani cabuk jer..
aku ikut pegawai aku..
dia selalu datang lambat..
aku pun lambat ler jugak..
dia claim cuti tahun lebih..
yang tu jer aku tak buat..
haram duit gaji aku nanti..
nak bagi anak makan tu..

en_me said...

gerammm kannns..

cikpuanpijan said...

ko buat apa yang terbaik la intan..kalau aku jadi ko, aku pun akan ambil tindakan yg sepatutnya..

aku penah keje kontrak dgn gomen..mmg ngeri u olss....maklum la dulu anak dara bergetah...huhu

Yunus Badawi said...

takde kerja nak kerja. dah ada kerja ponteng aje pulak. ramai yg takde kerja sekarang sedia ambil alih tempat depa.

INTAN said...

AIDA
dia ni....baru 1/2 taun keje...mc dia dh berderet...

ZINO
sy dh panggil dia ngdap 2 kali..show cos latter pun udah 2 kali...xleh tahan dh

PUSAT
gomen ni ada prosidur dia..tu kena ikut tu..klu x..dh lama aku nk terminate dia...

MAMAI
aku pun jrg kacau staf..dwang nk kuwar mana pun aku x kacau sgt..tp..bila dwang d perlukan..sila la ada dan buat keje..

LIYA
udah budaya ... sakit hati aku...

CT
swasta lagi straight la T...gomen ni byk budi bicara

ATON
at least klu swasta ni...tindakan tu lepas stright foward...gomen ni paham2 le

YUS
tu pegawai x bertanggungjwap namanya...

ME
berbulus gitew

FIZAN
tindakan telah d ambil...tgu le dia nti

YB
mmg...x reti bersyukur....