Thursday, June 11, 2009

doyan o doyan

gambo dr abg G


musim doyan ke kat tempat korang skrg?...kat penang ni YA....klu nk balik umah aku sepanjang jln..penuh gerai buah doyan (situ erea dusun) ... klu kat penang ni..doyan Lik Lau gred baiiikkkk gamaknya....NTAH.....aku dengar org ckp la....kenapa aku ckp camtu...?...sebabnya adalah..



Ye....aku x mkn doyan...ulang SORE...aku x mkn doyan......tegok gerakan bibir aku sekali lagik...AKU X MKN DOYAN....



sbg org perak (perak gan doyan ni senonim...tambah aku ni perak tengah...erea2 kampung gajah gitew....) ramai org kata aku perak 'murtad' sbb x mkn doyan....SO?..MAKA?...perlu ke aku rungsing?.....aku x kacau org ok....



sejarah aku dan doyan...sgt luar biasa....aku bkn x suka doyan....tp seumur idup aku....AKU X PNH MAKAN dan x teringin pulak nk cuba....bkn saja buah doyan....ais krim doyan ke..kopok doyan ke....cucur doyan ke....pulut doyan ke...bubur doyan ke....tempoyak ke.....NEHIII...tidak pernah melalui kerongkong, perut dan usus aku....



masa kecik...klu tiba musim doyan....kat umah mmg berlonggok2 doyan gitew....biasanya aku x turun ke dapur...klu turun...aku akan muntah tahap cipan dan idung aku xleh terima bau dia yg kuat tuh...terus otak jd berdenyut2...pening migrain semua dtg....keadaan yg kritikal menyebabkan bila musim doyan...aku duk senyap2 kat atas.....mak letak nasik taruh atas...aku senyap2 kat umah atas....x turun dh ke bwh (erea dapur)



sampai skrg...aku jd amat peka pd bau doyan...wpun berkilo2 meter jaraknya...aku dh bleh tau...ada musibah (doyan) kat depan....



arwah abah slalu 'camdek'..."rugi la anakbabah ni x mkn doyan...raja buah tau...." ...aku cebek2 je...."rugi apa bah...untung lagi ada.....xyah susah2 nk beli...x abis duit..."



dan skrg..N3 ni d buat...sbb aku tgh hangat ati.....staf aku beli doyan n letak dlm opis......api tiba2 sudah kuwar dr idung aku....dh ala2 naga tasik cini.....dan x pasal2 aku ngamuk 1 opis....


"bleh x korang bwk kuwar dr opis skrg jugak sblm aku jd hulk dan baju kurung pahang yg aku pakai skrg koyak rabak sbb aku hangin...!!!!"




OH HATI--> incik hubby klu nk mkn doyan...dia mkn kat kedai buah tu je...x berani nk bwk balik...n aku pun dh berjaya hasut anak2 aku supaya jangan mkn doyan..keji kan?
Aku Tak Suka Menipu..Semua Aku Tulis Kisah Benar Saja

20 comments:

Mak Su said...

masa budak2 dulu, maksu mmg suka sgt makan doyan. tapi lama-kelamaan, minat tu pupus. ahaks.

lepas tu kawin ngan paksu, dia mmg orang perak yang tak makan doyan.... so, apa lagi. terus berenti ler segala episod tentang doyan ;)

bau pun tak leh dah.

Mr PenyuBiru said...

"bleh x korang bwk kuwar dr opis skrg jugak sblm aku jd hulk dan baju kurung pahang yg aku pakai skrg koyak rabak sbb aku hangin...!!!!"


kompem seme staff lelaki bawak durian besok! hahaha...

U-jin said...

naper ler hang x suka doyan....tp nak wat camne..x suka xleh paksa....ramai gak x suka...adik, kak ipar pong x suka...x heran langsung....

Yunus Badawi said...

aku suka makan doyan cap tangan cap kaki dan entah apa2 cap lagi yg kat jln relau nak ke balik pulau tu. bolehlah ajak hubby ko kawankan aku hehehe

fizan *sew addict!* said...

hai daling...haha

aku plak, punye jauh berjalan dari kelantan ke pahang ke perak ke CH ke kelantan balik...tak pulak laki aku nak beli doyan..padahal tepi2 jalan aku nengok punye byk pokok doyan org berbuah...

boleh pulak aku lupe tanya mak aku ada ke tak doyan kat kebun??? uwaaaa

KEMPUNAN aku ni...

sonata anak kancil said...

you boleh geng ngan my hubby...serupe!!!langsung lari jauh2 bila bau doyan ni...baru2 ni balik kampung ada doyan jatuh...dia punya bising!

sama la juga - bapa borek anaknya rintik---ada anak ikut bapak ada anak ikut maknya...ada makan ada tak makan doyan ...

rynas said...

dulu aku heran gak nape plak ada org tak leh makan raja segala buah tuh. Paling sedap tuh..ttp lama2 aku sedar ler..kalau org tak leh makan budu atau pekasam atau apa2 saja gitu jugak ler ngan buah doyan. Ttp jgn lar hang hasut anak2 plak jgn makan sian kat depa hehheheh

@LiYaNNuaR said...

keh keh keh... sgt kasihan sama ko noks... aura doyan adalah sangat dasat, okehhh... tepis lah kalau ko tererrr... doyan oh doyannn... tempoyak ko mkn taks??? sedap wooo...


pssttt... aku pchenta doyan... hingga kini blom dpt2 lagikkk... adehhh... harus beliiii... dusun dah lama haukkkk!!!

mamai said...

aku pun tak berapa minat buah durian...tapi aku tau cara nak tau durian tu baik atau tak pasal aku pernah jadi tokey durian suatu ketika dulu....zaman remaja yang berlalu...

Prettybaker said...

ko taw tak?? Perot aku skang ni tngh ala mengalami tsunami ngan tiba2... Aku rasa nak muntah nok tngk gambau doyan ko tu..
Kes kita 100% serupa. Termasuk la bab menghasut anak2 aku supaya mencikan doyan..wakaka.
Aku pun leh gaduh ngan bapak aku, klu dia beli doyan masa aku ada dlm keta, aku snggup kuarkan kepala n stengah badan okeh ke tingkap...Sampai bapak aku kata, satgi lori "sauk" tinggal kaki je dlm keta...
Xpa, aku x dolik..huhu.

Cik Amoi said...

bestnye...meleleh air liur kat sini=p

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

aku makan gak buah tu...takat 1 ulas...lelebey nanti maigrain aku mesti sampai..

en_me said...

nak tengok hulk pompuan itteww.. ekeke

mama double A said...

cainnya...

sobayola...

sya lu ade gak time x mkn doyan, tp skang belasah je walau hubby x brape nak makan hehe

kayteeze said...

Kat sini tak de lagi... yang ada dari thailand... nanti antor pos laju, ekk!!

ekhalidah said...

br nk post citer durian kat blog ..nmpk citer intan ..sggah sini jap .. rupanyer tgh hangin

kenalah hormati org tak suka doyan..

sib baik satu rumah akak sumer suker ...

rugi..rugi korang yg tk suker durian
:)

Aida Alias said...

hehhe baik ko bgtau awal2 kt semua staff yg ko alah dgn doyan... diorg tk tau kot..

eh nape beli doyan bwk kt opis.. nak mkn kt opis ke? letak lerr dlm keta..

nurul said...

aku leh terima ko x mkn durian..tapi kijam betul ko hasut skali anak2 ko tak bagi depa makan durian....

pusat said...

org perghok sinonim dengan pasta laaaa....

intan.dayana said...

akak!!! dOyan sgt sedap Okayh!!