Saturday, July 25, 2009

FM vs EBM

rujukan:
FM = formula milk
EBM= expressed breast milk (susu badan yg d perah)


utk ibu2 d luar sana yg akan dan pernah melahirkan anak....sejauh mana kesungguhan anda utk memberi susu ibu berbanding FM kepada anak anda?...sejauh mana anda merasakan susu ibu adalah hadiah dan sumbangan terbaik kpd tumbesan dan perkembangan anak2 anda.....dan kepada suami dan golongan bapa..sejauh mana sokongan anda kpd sang isteri utk beliau menyusukan anak anda..adakah hanya dgn sokongan moral?...atau menghulurkan wang ringgit sbg pelaburan berharga utk membeli breast pump khusus utk isteri anda yg bekerja.....



ini pengalaman aku sndiri...masa melahirkan anak sulong....aku ni masuk dlm kategori naif psl bab2 penyusuan....wpun aku masih menyusukan badan...dan bila waktu pantang dah nk abis...n aku akan masuk keje smula..terkocoh2 aku buat sebey....FM apa yg terbaik utk ilhan....sedangkan aku lupa....susu badan adalah susu yg terbaik dan tiada tandingan...



aku bekerja shift waktu tu...waktu keje..ilhan akan minum FM sepenuhnya...bila balik umah..baru aku susukan badan...situasi tu menyebabkan kualiti dan kuantiti susu aku berkurangan, genap 6 bulan...susu dan takde....dan ilhan mula menyusu FM sepenuhnya...



kesedaran meningkat bila aku lahirkan idlan lebih 3 thn lepas...seorang rakan sekerja..kasi aku pinjam breast pump..wpun manual dan bukan yg mahal....breast pump tu sgt berharga buat aku.....setiap hari d opis....aku memerah EBM 2 kali....wpun susu yg aku dpt x byk..sekitar 2 botol....tp itu adalah pergorbanan berharga aku...aku simpan EBM tu dlm peti ais kat tempat keje (bungkus elok2..kang ada yg terminum x pasal2 aku jd ibu susuan fulak), esok pagi hantar idlan...aku pass 2-3 botol pd bb sitter...proses tu berjln dgn baik sehingga 6 bulan....kuantiti susu berkurangan bila menjelang bulan puasa.....salah aku sndiri..sbb aku x jaga pemakanan...



wpun x begitu xklusif breast feed...aku puas ati...idlan menyusu badan sehingga dia berusia 2 tahun...ada byk perbezaan antara dia dan abg..hubungan kami berdua sgt akrab..kasih sayang kami agak berbeza...dan daya tahan/antibodi dia lebih kuat berbanding abg....



kali ni...aku berazam utk lebih xklusif memberi susu badan....pelaburan d lakukan..mungkin agak lewat sbb dh anak ke 3....xpe...klu d takdirkan lepas ni...aku dh x beranak lagik....aku pass breast pump ni pd yg memerlukan....aku dh berjaya beli Medela mini elektrik beserta cooler beg yg lengkap dgn ice packs




breast pump tu aku beli dr kwn punya kwn yg kebetulan hanya menggunakan sekali 2 saja kendian menyedari, tiada air susu...nk let go murah2...separuh dr harga asal yg dia beli...Rm450++ ... dia jual RM250 ...set cooler beg tu...dia beli RM85 dan jual RM70 pd aku...



aku sgt xcited dan x sabar utk menyusu lagik...!!!!




OH HATI---> asalnya nk beli medela harmony...ni yg manual pump....xpe...dpt yg mini elektrik dgn harga harmony adalah bonus!!!
Aku Tak Suka Menipu..Semua Aku Tulis Kisah Benar Saja

16 comments:

mamai said...

susu badan la elok semua anak aku minum susu badan bila dah tak ada susu baru le pakai susu lembu ahaks

U-jin said...

wah...terujanye nak ebm secara xklusif gtu...gud luck..

chipsmore said...

sy xde pengalaman menyusu lg..hehehe

@LiYaNNuaR said...

oooo cenggitu eh... hehehe... bagussss... berikan yg tbaik utk mdpt hasil yg lebih mantopppp...

rynas said...

bagus-bagus. beli yang mahai sikit..aku pun anak kedua baru ler ada kesedaran pam susu kat opis.

Yunus Badawi said...

Pelaburan yg bijak. Anak yg minum susu ibu ini selalu lebih bijak.

Mujur isteri aku tak bekerja - jadi boleh menyusukan anak2 kami sepenuhnya kecuali yg bila dah besar sikit kena campur kerana tak cukup susu badan aje.

jebat said...

mak oiii.... jenama pureen baru rm99.00

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

guna pump beskal bleh?

NaqeebLukhman said...

pump cam tu pun mahal kemain yer...

dah lama aku tak menyusu ngeeeeee

Ummi said...

owh Intan ... aku sokong semangat hg itewww ;)

INTAN said...

MAMAI
harus le kan..udah xde susu takde pilihan le

UJIN
x sabo....rasa cam esok gak nk beranak...hehe

CHIPMORE
mungkin kamu ada pengalaman d susu..hehhee

LIYA
harus nok....esok2 klu ko perlukan breast pump...roger le aku

CT
berbaloi kan

YB
ibu2 yg x bekerja ni mmg menguntungkan..leh direct BF anak...sungguh jeles...

JEBAT
janji hasilnya lumayan..

PENTOI
bleh....bleh blah....ngeh3

NAQEEB
tu la...guna leterik tuh..xyah susah2 nk mengepam guna tangan..

ZUE
ibu2 sentiasa nk yg terbaik utk anak2 x gitew

Yunus Badawi said...

Ko terpaksa bekerja takpe teruskan. Yg penting niat ko nak menyusukan anak tu.

zino said...

oops biar kaum ibu je lah komen hehe

en_me said...

hingatkan sgt xcited nak buat baby lagikk.. aiyooo, larikkks..

pusat said...

selamat mengepam...

mama double A said...

hehe sya pun xcited ni...