Thursday, October 15, 2009

Bingkisan hati...





baru saja semangat aku pulih........sekurang2nya aku sudah menemui sentuhan utk berkongsi kisah seharian....tiba2...mlm isnin lalu....aku menerima sebuah perkabaran.....bukan lah mengejutkan...kerana, kami semua sedia maklum ttg hal ini....cuma mungkin tidak menyangka yg ia terlalu awal akan berlaku....


HAZIQ telah kembali ke rahmatullah...setelah 37 hari melihat dunia....37 hari merasakan nikmat menyusu susu ibunya....menerima kucupan demi kucupan..belaian....dan kasih sayang....dan setelah 37 hari diberi nyawa.....detik utk pulang telah tiba...haziq kembali kepangkuan penciptanya dan meninggalkan kami dgn pelbagai rasa....


HAZIQ adalah cucu sedara aku...cucu sedara yg kelima...dia anak kepada anak sedara aku....atau cucu kepada kakak sulong aku....x kira siapa pun dia....kelahirannya adalah satu hadiah yg cukup indah....


di lahirkan pd bulan Ramadhan dgn masalah saluran jantungnya yg gagal berfungsi dengan baik...setelah seminggu d lahirkan, haziq telah melalui bypass surgery....sedikit membantu dan haziq d benarkan pulang ke kampung utk menyambut hari raya....


Syukur kerana Allah mengerakkan kaki aku utk ke Kuala Kurau, melihat Haziq pd raya kedua...aku berkesempatan utk mencium....dan sempat membahasakan diri sbg "opah chu..."......."opah chu harap..haziq cepat sembuh....boleh bermain dgn mak/ayah saudara yg bakal opah chu lahirkan nanti...."


8hb Okt....haziq melalui major surgery dia IJN....abahnya....yop...anak sedaraku sempat menghantar sms....memaklumkan ttg hal itu dan meminta supaya aku mendoakan kesejahteraan dan keselamatan haziq...


"Pembedahan berjaya...tp jantung haziq lemah..." kata yop bila aku bertanya.....


Namun....pada Isnin yg lepas...aku menerima berita...yg Haziq telah kembali......dan mlm tu, aku gagal melelapkan mata...tanpa aku ketahui....apa puncanya...


Selasa....aku ke Kuala Kurau..memandu seorang diri..utk bersama2 ahli keluarga yg lain...melihat haziq utk kali terakhir....aku mengaku...yg aku menangis....sebak...dan gagal mengawal perasaan...mungkin emosi sbg perempuan mengandung begitu keterlaluan...hujung baju kurung aku basah....


Wpun...mak sbg Nek nyang berkali2 berkata pd yop....syurga tempat haziq kelak dan dia pasti di sambut oleh bidadari syurga...tp...ayah mana yg tidak sebak, ibu mana yg tidak bersedih...."sabar ida....jgn ikut hati...jaga diri....jaga kesihatan..." hanya itu yg mampu aku kata pd anak sedara ku....ayat2 lain gagal keluar dr mulut...





OH HATI--> alfatihah utk haziq...
Aku Tak Suka Menipu..Semua Aku Tulis Kisah Benar Saja

62 comments:

@LiYaNNuaR ツ said...

Al-Fatihah... takziah noks... tkejut aku terima berita ini tgh ari smlm.. aku baru je sampe hotel.. moga kedua ibu bapa Haziq tabah hadapi dugaan ini...

@LiYaNNuaR ツ said...

eh... tgh ari kemarin ler.. lupe pulak aku.. huhuhu

Rozita said...

takziah~ tuhan lebih syg kan dia
ahli syurga tu

mamai said...

takziah...tempatnya telah di jamin dan dia bahagia di sana

Yunus Badawi said...

alfatihah utk haziq. Dari Dia kita dtg dan kepadaNya kita kembali.

adie said...

salam takziah sekali lagi. Haziq pergi dalam keadaan putih suci.ustaz kata ahli syurga.

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

takziah......alfatihah..

ezzati said...

alfatihah utk arwah...

Nl said...

kalau nko ada bingkisan hati aku dah tergerak hati huhuhu

apapun... takziah untuk yang terlibat...

rynas said...

sungguh sedih berita itu...cam nerlah anak buah ko menghadapinya sebab aku bayangkan kalau aku berada di tempat dorang..entahlah hanya kesabaran yg mampu mengubat segalanya..kita hanya boleh berkata ttp mereka yg menanggungnya apatah lagi. al-fatihah...

MOKCIK AZWA said...

Al Fatihah untuk arwah Haziq...semoga damai dan tenang dia disana menghadapNya.

Mokcik pun turut sebak..semoga kedua ibu bapanya banyak2 bersabar menghadapi dugaan.

Nur Irfan Juezrie said...

hampir menangis membaca cite ini.. yups betul k.intan, naluri sorang ibu.. al fatihah utk haziq.. Dia telah dijanjikan syurga di sana.. InsyaAllah..

ckLah @xiiinam said...

ckLah baca laju2 sbb selalunya laptop ckLah akan padam setiap kali mengunjungi blog Intan.

ckLah @xiiinam said...

Al-fatihah.....
Moga ibunya tabah.....








(setelah restart computer....demi mengunjungi kamu, adikku!)

ckLah @xiiinam said...

bukan blog intan je. Semua web yang menggnakan blog template dari sumber yang sama dengan intan ni.....atau sesetengah widget dan skrip java yang dapat dikesan oleh kapersky, ada virus!



ok ckLah....ready untuk black out!!




Tak apa, demi Intan ku sanggup restart banyak kali...!!!

ennieva fauzi said...

Takziah, Tuhan lebih menyanyanginya Tan...

Unknown said...

moga ibubapanya tabah .. moga dikurniakan rezeki lagi dpt mengubati hati mereka .. anak kecil tu dah pasti ke syurga

Mak Su said...

segala kebaikan didoakan utknya di sana

kiranajoe said...

takziah..sangat sedih. tapi reda la, setiap percaturan yang telah ditentukan Allah ada sebab musabatnya..

redha lah dia pergi. mungkin itu lebih baik daripada dia sendiri menanggung derita semasa hayatnya.

Tie said...

Sayunya rasa.

Moga2 ibunya tabah dan redha.

Catwoman said...

Salam Intan.....

Sy singgah m`baca di sini.
:)


http://zymasaad.blogspot.com/

mamai said...

rindu entry kamu yang baru..sihat ka

en_me said...

“Innalillah wa-inna ilaihi raji’un – Truly to Allah we belong, and truly to Him shall we return”.. salamm akak intan tewww

Tie said...

Salam Intan..

Sihat ke ??

mamai said...

hi lama tak nampak anak abah nie...sihat ker baby juga sihat hendaknya

zino said...

takziah kepada keluarga haziq..

al fatihah...

mamai said...

aku dah mula rasa kehilangan anak abah ini semoga dia sihat

Unknown said...

salam...setiap manusia akan usaha dengan sungguh terhadap apa yang diyakininya.......kita sebagai orang islam...kene yakin bahawa ,kita akan mendapat kejayaan apabila kita mentaati perintah Allah dengan cara yang dilaksanakan oleh baginda saw....

@LiYaNNuaR ツ said...

aku merinduimu tingtongggg...

Tie said...

Intan okay ke ? Lama tak online ni... gi mana, ya ?

kenari said...

awat lama tak update ni? bila due baby tu...

Sitie BUm BUm said...

sabar ye..dugaan ni

Adry said...

lamanya tak update... apa pun... sabar lah ...


Adry @ http://www.adrysabry.com

@LiYaNNuaR ツ said...

hai noks... hehehe

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Medical Value Travel India said...

Great post and thanks for sharing....

Prostate Cancer Treatment in India said...

Amazing amount of great, actionable advice. I will keep coming back to this Post....

Health Blog India said...

its very cute. thanks too share.....

prostate cancer surgery india said...

Thank you, that was just an awesome post!!!.....

Tips and Tricks said...

I love that idea. Awesome Post..

penile prosthesis said...

That is great to hear, thank you for reading!

Dr. Amit Hooda said...

That is great to hear, thank you for reading!

Stem Cell Therapy for Picks’ Disease in India said...

Thanks for great article sharing...

Stem Cell Therapy for Lupus in India said...

Greetings and thank you very much for share

stem cell therapy for liver cirrhosis in india said...

Thank you, that was just an awesome post!!!

stem cell therapy for muscular dystrophy in india said...

Thank you, that was just an nice post!!!

Low cost Stem Cell Treatments Disease said...

Thank you so much for share very nice article

Sore Throat said...

That was a VERY interesting one! Seriously interesting.

Stem Cell Therapy India for Diabetes said...

Thanks for great article sharing...

Stem Cell Therapy India for Cerebral Palsy said...

Greetings and thank you very much for share

stem cell therapy in india for autism said...

Thank you, that was just an awesome post!!!

stem cell therapy India for chronic kidney disease said...

Thank you, that was just an nice post!!!

successful stem cell treatment in india said...

Thank you so much share nice article

Dr. Aditya Neog said...

That is great to hear, thank you for reading!

Dr. Magesh R said...

Thanks for sharing that. It was fun reading it. :-)

Unknown said...

very nice blog. Thank you so much for sharing with us. Check the best orthopedic surgery treatment in India.

Health Revolution said...

Thank you, that was just an nice post!!!

Health Revolution said...

Thank you

Stem Cell Therapy for COPD in India said...

Thanks for great article sharing...

Stem Cell Therapy For Macular Degeneration in India said...

Thank you, that was just an awesome post!!!

Stem Cell Treatment for Cerebral Palsy in India said...

Thank you, that was just an nice post!!!

Treatians said...

Great share! Thanks for the information. Keep posting!