Thursday, September 3, 2009

RON...





tiba2 pulak Malaysia d landa RON....ron95 la...ron97 le.....sbg insan yg jujur..aku ngaku....seblm tu aku x tau pun apa itew RON (skrg pun sebenonya aku still x tau...wakkakak) ... yg aku tau RON97 skrg naik jd RM2/per litre n ....pastu skrg kita akan guna RON95 yg akan lebih murah dan klu x salah aku d kurangkan rega 5 sen dr sblm ni (betul ke ayat aku ni....aku x bijak)


masalahnya....aku pun x tau, sblm 1/9 ni..kita guna RON apa? (betoi ke RON92?) ....adeih.....ceteknya pengetahuan am aku.....aku rasa malu pd diri sndiri....


adakah ini bermaksud....kita ada pilihan, sama ada nk pilih utk isi minyak kita dgn RON97 atau RON95?....adakah gitew kwn2 yg bijak bistari??? adakah juga bermaksud ada sstgh keta hanya bleh d isi RON2 tertentu?




OH HATI--> yg pastinya poket aku RONgak....semua menda naik rega....face mask...gula....tiket.....
Aku Tak Suka Menipu..Semua Aku Tulis Kisah Benar Saja

24 comments:

Rozita said...

mntak mahap ler bebanyak, akk pun idak ngerti apa itu Ron..
akk tau cocok je kat keta tekan..jnji kuar minyak..hahhaha

Afrezal Karim said...

haha.. normally keta kita takdak effect sangat.. esp keta proton isi minyak gas pun confirm leh jalan lagi.. slalunya gred ron ni. gred minyak laa.. macam minyak masak timbang kati dgn minyak masak cap buruh lebih kurang laa.. slalu effect kat keta besaq2 .. keta aku kecik jaa so sumbat minyak apa janji keta jalan suda laa.. tapi ron 95 aku akui keta smooth skit.

benludin said...

xde RON, xbleh RONda

kenari said...

keta iswara sy umoq dh 13 tahun, kalu isi ron97 pun make no different dah kot. tapi tang mana yg kita bleh jimat kita jimatlah kan...beza 0.20sen seliter mmg nmpk ckit tapi bila dihitung2 semula yg ckit tu la lama2 jd bukit. skrg dh mula bajet duit raya

mamai said...

aku tak kisah RON bereapa pun yang aku kisah minyak mahal itu ajer hahaha

temgok jenis kereta la kalau kereta yang ber CC besar kena la pakai ron yang power tu

julietchun said...

aku pon tak phm RON segala ni, yg pasti aku isi minyak skang ni RM2.05seliter, tu minyak jenis apa? huhuhu.

Wanie Boahari said...

smlm wanie isi ron 95..wanie pn x tahu sgt...yg wanie thu mane yg lg murah tu yg wanie isi..x tahu yg mane lg bgus..huhu

Tabib Haji Norjae said...

Salam perkenalan buat Tuan rumah. Apakhabar ? Semoga kita mendapat lebih barakah di bulan Ramadan ini. :)

Yang penting kita berkongsi maklumat

MOKCIK AZWA said...

Mokcik pun tak kisah ron 92 ker 95 kerr...yg mokcik kisah tu janji2 pasal harga minyak sokojap naik, sokojap turun...ada sajork la alasan kalau nak naikkan rege minyak tuu kannss...

kalau setakat guna keta dari rumah ke tempat kerja guna jer la ron92 kut..bukannya nak merempit huhuhu

Mata Hari said...

salam tuan rumah,
Saya nak tumpang menyampuk kat sini.Dulu masa Ron 92 ada saya pernah jugak guna...tapi lepas tu kereta jadik agak kureeennggg ckit.Rupanya ron 92 tu tak brp baik utk kesihatan kereta kita.tapi la ni, dia dah dok ganti dgn ron 95...tak tau la plak.tapi kalau pi mana2 stesyen petronas,nampaknya ron95 tu lagi banyak dari ron97.so, sepatutnya ok lah kan...

scOotBerry said...

errrr...rOn tu untuk apekah?nape tak tahu pOn sepanjang mengisi minyak selama neh.haih.

Yunus Badawi said...

RON tu rating utk oktana bagi petrol. Pada dasarnya lagi tinggi nombor RON lagi elok prestasi minyak tu. Dulu kita ada RON92 (merah) dan RON97 (hijau). Kebanyakan kereta baru tak sesuai memakai RON92 dan kebanyakan sykt minyak menghentikan penjualan minyak RON92 kerana tak laku kecuali di kawasan luar bandar yg banyak kereta tua.

Kebanyakan kereta sekarang boleh guna RON95 dan RON97. Kalau tak nak RONgak tukarlah kpd RON95 tapi kalau nak eksen atau syg kereta teruslah pakai RON97.

MaMa NuRuL said...

eh.. kwn laki aku nama ron...(hehe tetibe)

INTAN said...

KAK ITA
sy pun baru ni je nk ambik tau..keh3

RIEZAL
gitew...mujur jugak keta aku pun kecik genit je..

BENLUDIN
setuju...aku sokong

KENARI
2 kupang tu byk benonya....tambah2 klu kita dlm perjalanan jauh....terasa beno bezanyakan

MAMAI
mujur le keta aku cc rendah...aku rasa bsyukur

INTAN said...

JULIET
klu gitew...ko isi ron97 le aku rasa.....huhuh..meheikan

WANIE
yg murah bagus utk poket kita dek...

TABIB
tima kasih atas kunjungan....sihat..tima kasih....betui..yg penting perkongsian maklumat...sharing kan caring

MOKCIK
setujuk!!!..kojap naik..kojap trun..bikin ributtt saja!!

MATAHARI
makasih sbb bkunjung....kenapa sblm ni daku x pnh nampak perkataan ron2 tu ek....nmpk sgt x prihatin

INTAN
ko baca penjelasan YB yg panjang labo tu..sure ko paham pasni

YB
aku mmg tgu ko masuk xplain kat aku sbb aku tau...ko org yg paling tepat nk kongsi psl ron2 ni semua...tima kasih sbb sudi memberi penjelasan itew

INTAN said...

NURUL
mesti nama penuh dia HARON kan..ke BASIRON

Tie said...

Err... kak tie bukan saja tak tahu pasal Ron ni, drive pun tak boleh, ekekeke.... buta warna, kih kih ..!!

zino said...

tak kisah le RON apa.. kalau explain pun bukan nya paham.. yg penting isi minyak supaya kereta boleh di hidupkan dan bergerak hehe

rynas said...

hehhe baru aku tau apa itu ROn lepas baca msg kwn2 kat sini. nak wat cam ner Intan ROngak pun rongaklah..terpaksa jugakkan isi makanan kete tu tak isi tak jalan

en_me said...

ghitewww.. ehehe, salam jumaat akak intann tewww

Aida Alias said...

saya cuma tau.. minyak merah dgn minyak hijau.. apa beza antara 2 minyak tu pun tak tau gak.. tak pernah nak tanya ehehe

INTAN said...

KAK T
x caya lah buta warna...kih3...

ZINO
vetui...janji leh gerak...tp klu leh nk le minyak yg murah..hehe

CT
apakan daya....terpaksa le..

ME
syalam abg me teww

AIDA
aku tau gk minyak merah gn ijau tu....tp apa beza dia ek...kih3

@LiYaNNuaR ツ said...

poket aku pon noksss... RONgak...

pusat said...

lg tinggi nilai RON bermakna lg elok ler.... RON yg kita pakai sebelum ni adalah RON97... tp RON97 dah dijadikan super dah dinaikkan ke RM2.05.

untuk taknak bg rakyat bising.. maka wujud la RON95. Kononnya update dari RON92.

sebenarnya RON92 memang laku di pantai timur dan luar bandar. memang la peratusan yg guna RON92 ni kecil. tp bukan sebab ramai tak mahu pakai, tapi kebanyakan stesen takde jual RON92!!!!!

kereta besar memang tak sesuai menggunakan RON rendah. Tengok nilai minimun RON di tangki petrol kereta masing2.